Floordambos - Peutiebos

Provincie Vlaams-Brabant

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

Eigenschappen

Zien en doen

Wil je op stap met een ervaren gids? Boek een afspraak bij Daniel Poesmans

Over dit gebied

Toegankelijkheid

Het Floordambos is enkel toegankelijk op de openbare wegen. Omdat het gebied vrij klein is, loopt de wandeling rond het Floordambos. Als je echt een natuurwandeling verkiest, neem je best niet deze wandeling. Stevige wandelschoenen aangeraden. Honden welkom, aan de leiband.

Daslook

Het Floordambos strekt zich uit op de grens van Vilvoorde, Machelen en Steenokkerzeel. De natte, kalkhoudende bodem maakt het een uiterst waardevol gebied. Het is een 7 ha groot gemengd, moerassig loofbos, vooral waardevol op het vlak van planten en insecten. Het bos is de laatste decennia fel versnipperd, vooral door de aanleg van de autosnelweg Brussel-Antwerpen.

Het Floordambos is overwegend nat, ook al is het lokale reliëf en de bijhorende bodemsamenstelling heel gevarieerd. Op oude kaarten werd het Floordambos ook Gasthuysbos genoemd. Het Floordambos is een oud bos, op oude kaarten komt het ongeveer onder dezelfde vorm voor. In 1770 bestonden de weiden nabij de verlande vijver en het kasteelpark Ravaart nog niet.  Op 26 juni 1991 werd het gebied definitief geklasseerd wegens zijn uitzonderlijke wetenschappelijke en esthetische waarden.

Kardinaalsmuts

De afwisseling van kalkrijke gronden, opborrelend water en drogere stukken maken het Floordambos tot leefgebied van heel wat verschillende soorten planten zoals bosbingelkruid, daslook, gevlekte aronskelk en bosorchis. Ook verschillende dieren als bunzing en buizerd vinden er hun plekje.

Kalk is een mineraal waar heel wat plantensoorten op reageren. Kalkmijdende soorten zoals zonnedauw of veenpluis zal je hier dan ook niet vinden. In het Floordambos vind je wel schubzegge en geelhartje op het centraal gelegen grasland. Daar ontwikkelt de kalkflora zich het best omdat er veel licht aanwezig is.

Ook kardinaalsmuts gedijt hier goed. De typische scharlakenrode vruchten in de vorm van een hoofddeksel van een kardinaal vallen op in de herfst. Huisjesslakken vind je hier volop en dan vooral de wijngaardslak. Het is de grootste Europese slak. De diertjes hebben de kalk in de bodem nodig om hun huisje te maken.

Je vindt op het hoger gelegen deel aan de kant van het golfterrein ook zure plantensoorten die het niet op kalk bedoeld hebben, zoals valse salie. Het is een van de weinige lipbloemigen waarvan de bovenlip ontbreekt.

De aangelegde amfibieënpoel is een uitstekend biotoop voor schaatsenrijders. In het water zwemmen bootsmannetjes en watertorren. Bij het droogvallen van de poel tijdens de zomermaanden, vliegen die insecten gewoon naar een andere waterplas.

lijn.jpg

Natuurpunt beheert slechts een klein deel van het volledige boscomplex. De rest is particulier
bezit. Een deel van het bos wordt beheerd als hakhout. De takken en stronken worden langs de rand gestapeld. Ze vormen een geschikte voedselbron voor de houtzwam en een uitstekende schuilplaats voor kleine zoogdieren zoals wezels en bunzings. Ook vogels maken er hun nest in.

In het Floordambos vallen regelmatig bomen om. Ook zij horen in een natuurlijk bos thuis. Ze vormen een uitstekende voedselbron voor zwammen, mossen en andere kleinschalige natuurelementen. De wortelkluit laat meestal een gat achter in de bodem. Zo ontstaat een poeltje waar nieuw leven kan beginnen

Een perceeltje wordt twee keer per jaar gemaaid. Zo ontstaat een voedselarm hooilandje. De onbemeste en kalkrijke ondergrond vormt een perfecte bodem voor zeldzame planten, zoals bosorchis en geelhartje.

In dit gebied loopt momenteel een LIFE-project. Lees er meer over.

lijn.jpg