Wim Bovens

Bebakening van hoogspanningslijnen zorgt voor drie kwart minder vogelslachtoffers

17 dec 2021
Natuurbericht
Vogels

Bebakening van hoogspanningslijnen doet het aantal vogelslachtoffers fors dalen. Dat blijkt uit een studie van Natuurpunt in opdracht van Elia. Bebakening zorgt ervoor dat vogels een hoogspanningslijn sneller opmerken en er dus niet tegen vliegen. Natuurpunt monitorde een luchtlijn in Noordschote voor én na de bebakening. De resultaten zijn duidelijk: na bebakening ligt het aantal vogelslachtoffers 75% tot 95% lager. Elia is van plan om haar inspanningen verder te zetten en wil tegen 2030 ongeveer 200 km van de meest risicovolle hoogspanningslijnen bebakenen.

Bebakening van hoogspanningslijnen werkt

Op vraag van Elia onderzocht Natuurpunt of het aantal vogels dat tegen hoogspanningslijnen vliegt, daalt na bebakening van de hoogspanningslijn. Vrijwilligers van Natuurpunt liepen in 2001 en 2018 elf keer onder de hoogspanningslijn in Noordschote, op zoek naar vogelslachtoffers van de hoogspanningslijn. Toen was er nog geen bebakening en werden er 30 en 113 vogelslachtoffers geteld. Na bebakening van de hoogspanningslijn werd in 2021 diezelfde oefening herhaald. Natuurpunt telde toen slechts zes vogelslachtoffers.

Het aantal aanwezige vogels in de telperiodes is ook in rekening gebracht. Deze cijfers zijn beschikbaar dankzij de jaarlijkse watervogeltellingen die plaatsvinden in de IJzervallei waar de hoogspanningslijn doorheen loopt. Zonder bebakening verwachtte men tussen de 14 en 42 slachtoffers. In realiteit werden er dus maar zes slachtoffers gevonden, goed voor een daling van 78% tot 93%. Bij de zangvogels is een daling van 75 tot 95% vastgesteld in vergelijking met de monitoringsperiode voorafgaand aan de bebakening.

Het is dus duidelijk dat bebakening het aantal vogelslachtoffers significant doet dalen.

Dominique Verbelen, Natuurpunt: “We zijn tevreden met de resultaten van deze studie en hopen dat dit een extra stimulans is voor Elia om het werk verder te zetten. De komende jaren willen we ook nog bestuderen of sommige types van bebakening beter werken dan andere."

img_4884.jpg

Vrijwilligers van Natuurpunt en Elia op zoek naar vogelslachtoffers onder de hoogspanningslijn van Noordschote (c) Elia

Elia bebakende in 2021 36 km en zet inspanningen verder

Het afgelopen jaar maakte Elia in totaal 36 km hoogspanningslijnen meer zichtbaar voor vogels door het plaatsen van bebakening. De bebakeningsprojecten dit jaar vonden plaats in onder andere de Rupelstreek en Lac de l’Eau d’Heure. Ook in 2022 zet Elia zich verder in om het aantal kilometer bebakende hoogspanningslijnen te doen stijgen. Tegen 2030 wil Elia 200 km hoogspanningslijn bebakend hebben. Hierbij wordt ook gekeken naar de inzet van nieuwe technologieën zoals drones maar uiteraard moet dit altijd uiterst veilig kunnen gebeuren.

Ilse Tant, chief community relations officer: “Het afgelopen jaar hebben we 21 km hoogspanningslijnen zichtbaar gemaakt voor vogels. Hierdoor verminderen we de impact van onze infrastructuur op de omgeving. Ook volgend jaar blijven we dit engagement verderzetten, zeker nu blijkt uit de studie van Natuurpunt hoe goed deze bebakening wel werkt.”

fireflies_elia_1.jpg