Isabelle Vanhassel

Grote schoonmaak in het slik- en schorregebied van de Ijzermonding

9 apr 2022
Lokaal nieuws
Organisatie

Het zwerfvuil wordt meegevoerd door de Ijzer en door de stormen van de afgelopen winter is er flink wat weggewaaid.  Door de verschillende hoogwaterstanden drijft alles mee op het slik en schor en blijft de troep achter. Het zwerfvuil bestaat voornamelijk uit plastiek en piepschuim, vaak is de oorsprong onduidelijk maar er is zeker weggewaaid bouwmateriaal en losgeslagen of verloren maritiem materiaal van watersporters en vissers.  Pierre Verhees, ervaren zeiler en Natuurpuntlid die actief deelnam, recupereerde zelfs enkele steigerstootkussens en fenders, die worden opnieuw gebruikt!

De jaarlijkse schorre-opkuis is een organsatie van het Agentschap Natuur en Bos, Stad Nieuwpoort en Natuurpunt Westkust.