Vrijwilligerswerk
BC Landschap De Liereman

Landschap De Liereman: 530 hectare natuurpracht, een bezoekerscentrum met meer dan 82.000 bezoekers per jaar, gedragen door…. vrijwilligers!

29 feb 2024
Lokaal nieuws
Vrijwilligerswerk
Word vrijwilliger

Wist je dat het bezoekerscentrum sinds 2001 de uitvalsbasis is voor Landschap De Liereman? Met meer dan 530 hectare erkend natuurgebied is Landschap De Liereman één van de grootste natuurgebieden van Natuurpunt. In 2023 verwelkomden we ruim 82.000 bezoekers in het bezoekerscentrum en bezochten ongeveer 186.000 mensen het gebied.

Wat veel mensen niet weten, is dat bijna 200 vrijwilligers de drijvende kracht zijn van het bezoekerscentrum en ze ook een groot deel van het natuurbeheer voor zich nemen. Hun doel: meebouwen aan een inspirerende omgeving waarin natuurbeleving, educatie en actieve betrokkenheid bij natuurbescherming centraal staan. Reden te meer om tijdens de Week van de Vrijwilliger (2 tot 10 maart) extra aandacht te besteden aan het waardevolle werk dat ze doen.

364 dagen per jaar alle hens aan dek

De diversiteit van taken die onze vrijwilligers op zich nemen, is indrukwekkend. Meer dan 100 vrijwilligers maken het mogelijk dat het bezoekerscentrum 364 dagen per jaar geopend is. Door zich vrijwillig in te zetten voor de gastvrijheid en het comfort van bezoekers, dragen ze bij aan de warme sfeer die ons centrum kenmerkt. Of het nu gaat om het schenken van een kop koffie, het bereiden van snacks of informatie geven over het gebied, hun toewijding maakt het verschil in de totaalervaring van onze bezoekers. En ook achter de schermen helpen vrijwilligers met taken als schoonmaken, klussen, recycleren en meer.

Vrijwilligerswerk in de cafetaria

Van Gorp Arendonk
Vrijwilligerswerk in de cafetaria

"Ik geniet van de natuur in mijn buurt. Door te helpen in de cafetaria draag ik op mijn manier bij aan de werking van het bezoekerscentrum en de bescherming van de natuur." - Tineke T.

Daarnaast zetten vrijwilligers zich ook in voor het winkeltje in het bezoekerscentrum. Hun takenpakket omvat niet alleen het bestellen van (nieuwe) producten, het verwerken van de leveringen en het bijhouden van de boekhouding, maar ook het optimaliseren van de winkelinrichting. Op deze manier kunnen bezoekers een gevarieerd aanbod natuurproducten ontdekken. Bovendien steunen ze met elke aankoop het natuurgebied.

"Het vrijwilligerswerk is mijn manier om een steentje bij te dragen voor meer natuur dichtbij. Maar ook voor een mooiere wereld, vandaag en vooral morgen." - Jessy B.

Gidsen voor de generatie van morgen

Naast de bedrijvigheid in het bezoekerscentrum, zijn ook heel wat vrijwilligers actief in het natuurgebied. Om de natuurbeleving te bevorderen, zetten we in op een gevarieerd aanbod laagdrempelige en belevingsgerichte activiteiten voor een breed publiek zoals (gratis) wandelingen, cursussen, lezingen, workshops en natuurkampen. Onze gidsen zijn hierbij essentieel. Elk jaar verzorgen ze meer dan 260 gidsbeurten met een team van 35 gidsen.

"Vrijwilligerswerk geeft me voldoening. Ik vind het, naast het plezier dat ik er zelf aan beleef, belangrijk om natuurbeleving door te geven aan kinderen. En ze te laten voelen hoe fijn het is om in de natuur te zijn."- Hilde G.

Hun onschatbare waarde komt ook tot uiting bij de educatieve activiteiten voor scholen. In 2023 kregen we bezoek van 116 klasgroepen voor excursies, beheerwerk en educatieve activiteiten, waardoor meer dan 3.000 leerlingen konden proeven van onze natuurinitiatieven.

Beheerwerk met scholen

BC Landschap De Liereman
Beheerwerk met scholen

"Ik vind het fijn om nieuwe mensen te leren kennen en ze rond te gidsen in ons prachtig natuurgebied. Dankzij onze expertise maken we het verschil en kunnen we uitleggen waarom Natuurpunt natuur beschermt en openstelt voor groot en klein." - Raf D.H.

Essentieel voor behoud en bescherming natuur

Natuurlijk zou het natuurgebied er niet hetzelfde uitzien zonder de inzet meer dan 60 beheervrijwilligers. Hun bijdrage is van onschatbare waarde voor zowel het behoud als de verdere ontwikkeling van het gebied. Het takenpakket is divers en gaat van maaien, kleinschalig plaggen, hout verzamelen en stapelen tot het beheren van houtkanten en het onderhouden van knuppel- en wandelpaden. Ook de verzorging van 28 grazers behoort tot hun taken. Bovendien zetten ze zich ook mee in voor de realisatie van grotere projecten zoals de ontwikkeling van het Stoeberpad en de aanleg van de nieuwe parking.

“Werken in de natuur geeft me voldoening. We maakten zelf enkele speelelementen voor het Stoeberpad. Als ik daarna zie hoe de kinderen, en mijn eigen kleinzoon, daarvan genieten, daar doe ik het voor!” – Gust B.

Last but not least, zetten meer dan 70 vrijwilligers zich in voor natuurstudie. Ze verzamelen gegevens die essentieel zijn voor het behoud en bescherming van de natuur. Denk hierbij aan boeiende projecten zoals de jaarlijkse paddenoverzet, waarbij vrijwilligers helpen om amfibieën over te zetten tijdens de trek, en waardevolle gegevens verzamelen om hun populaties in kaart te brengen. In Landschap De Liereman zijn er zeven studiewerkgroepen actief, die werken rond thema’s zoals planten, vogels, reptielen, amfibieën, vissen, zoogdieren, ongewervelden, paddenstoelen, abiotiek en het klimaat.

Plantenwerkgroep

Lut Venmans
Plantenwerkgroep Landschap De Liereman

“Door mij in te zetten voor de werkgroep Abiotiek en actief deel te nemen aan het watermonitoringsproject, hoop ik een bijdrage te leveren aan het behoud en beheer van het natuurgebied. Het grondwaterniveau meten, gegevens verzamelen en bespreken,... Kennis vergaren is de sleutel!” – Peter O.d.B

Heb jij na het lezen van dit artikel ook zin gekregen om je steentje bij te dragen voor de natuur? Sluit je aan bij onze toffe vrijwilligersploeg! Bekijk onze vacatures of contacteer [email protected]. We nodigen je graag uit voor een kennismakingsgesprek. Wacht niet langer, jouw bijdrage maakt het verschil. Tot snel!