Kalkense Meersen

3 okt 2023
Lokaal nieuws
Natuurbeleving

Voor onze jaarlijkse daguitstap trokken we dit jaar richting Kalkense Meersen.

De gidsen Peter en Rita van de lokale Natuurpunt afdeling Scheldeland lieten ons kennismaken met twee zeer verschillende delen van dit uitgestrekte gebied. Ook de zon was van de partij en dat alles zorgde voor een mooie en leerrijke tocht van meer dan 10 km.

De Kalkense Meersen zijn één van de laatste stiltegebieden in Oost-Vlaanderen. Het natuurgebied ligt tussen de dorpskernen van Kalken, Overmere, Uitbergen, Schellebelle en Wetteren. Met ruim 850 hectaren aaneengesloten laaggelegen weiland zonder bebouwing, doorploegd met sloten en poelen in een oude meander van de Schelde vormen de Kalkense Meersen een bijzondere broed- en overwinteringsplaats voor vele weidevogels, wat het gebied overigens de status van Europees Vogelrichtlijngebied opleverde.

De dag startte aan de kerk van Kalken waar de lokale gids Peter ons opwachtte om ons te begeleiden langs de Gruttowandeling. Deze wandeling bracht ons door de 'pure' Kalkense meersen met historische hooilanden, vloeiweiden en mooie waterlopen.
Bijzonder mooi waren de Oude Scheldearm, die in het kader van het Sigmaplan opnieuw werd uitgegraven, en de Kalkense Vaart, die een verbinding maakt tussen het Kalkense dorp en de Schelde. Deze vaart werd in een ver verleden gebruikt om mest van de stad Gent naar de 'boerenbuiten' te brengen in ruil voor landbouwproducten voor de stad.
Na deze tocht werd er snel koers gezet naar Schellebelle. Met de laatste (!) overzet van de ochtend, bereikten we de lunchplek, in café Den Aard, alwaar een aantal deelnemers niet konden weerstaan aan de lokale bieren.

Na de middag, nam Rita ons mee door het deelgebied Wijmeers. Hier ontdekten we een heel divers landschap met rivierduinen, oude hooilanden en zoetwaterslikken – en schorren. Ook zijn hier al heel wat inrichtingsmaatregelen,  genomen in kader van het SIGMA-plan, zichtbaar.
Tijdens de wandeling werden we zowaar verrast door de kudde Galloway's, die in dit gebied ingezet worden voor het natuurbeheer. Bijzonder indrukwekkend !
Ook het Heisbroek zorgde voor een aantal mooie waarnemingen en dito foto's.
Deze schitterende dag werd dan ook terecht afgerond op het terras van een lokaal horeca etablissement aan de dries in Schellebelle.

Bedankt aan iedereen die er bij was en aan Geert voor de alweer perfecte organisatie van onze daguitstap.
Wil je trouwens meer weten over de Kalkense Meersen, kijk dan zeker eens hier.