Inventarisatie

Inventarisatie & monitoring
Nacht van de Steenuil
Roofvogels

In 2020 organiseerden we met Natuurpunt Erpe-Mere een cursus rond de steenuil en werkten we met de deelnemers van de cursus mede aan de inventarisatie van de steenuil op Vlaams niveau met behulp van geluidsopnames.

Opvallend is ondertussen de evolutie van de Bosuil die de laatste decennia sterk is toegenomen. Vraag die zich stelt bij deze evolutie is of Steenuilen en Bosuilen wel iets met elkaar te maken hebben? Bosuilen zijn immers veel groter dan de Steenuil en kan die mogelijks intimideren. Net dat willen we gaan onderzoeken in ons project dat loopt vanaf kerst tot eind maart 2024.

Onder leiding van Natuurpunt Herzele wil dit project tijdens de kerstvakantie de Bosuil inventariseren en in maart de Steenuil in de ganse Denderstreek. Combinatie van beide inventarisaties moet toelaten om te onderzoeken in welke mate ze samen voorkomen of elkaar gewoonweg vermijden.

We voorzien een opleiding op woensdag 22 november in CC de Steenoven, Kerkkouter 40, Herzele om 19u30 waarin een briefing wordt gegeven van de werkwijze voor beide soorten, een opleiding voor het digitaliseren van de resultaten van het veldwerk en coördinatie van de gehele werking. Voor elke vrijwilliger is er dus wat wils, ofwel vooral veldwerk, ofwel vooral administratie, ofwel helpen de gegevens analyseren. Alle benodigde info wordt verstrekt zodat het veldwerk tijdens de kerstvakantie kan starten.

De eerste resultaten van bosuil zouden we dan presenteren op de Tweede Denderende Natuurstudiedag op 27 januari 2024 in De Wattenfabriek in Herzele. De resultaten van de Steenuil versus de Bosuil presenteren we op het Steenuilencongres 2024. De Nacht van de Steenuil (30 maart 2024) zal het project afsluiten.

Iedereen welkom. Max. 60 deelnemers. Met deze doen we een oproep tot onze leden van Erpe-Mere om aan dit project mee te werken.

Inschrijven kan via deze link op de website van Natuurpunt Herzele: https://www.natuurpunt.be/agenda/opleiding-inventarisatie-bos-en-steenuil-denderstreek-63864/subscribe

Deze opleiding is gratis maar een vrije bijdrage wordt natuurlijk geapprecieerd.