Wim Dirckx

Pionier van het natuurbehoud Edgar Kesteloot overleden (100 jaar)

16 jun 2023
Lokaal nieuws
Natuurbeleid

Natuurpunt meldt met droefheid het overlijden van baron Edgar Kesteloot (100 jaar). Kesteloot zijn leven stond in het teken van natuur en natuurbescherming. Daarnaast was hij ook wetenschapper en televisiepersoonlijkheid. Zijn invloed op de Belgische natuurorganisaties is ronduit indrukwekkend. Ook internationaal kreeg hij de nodige erkenning: in september ontving hij nog de Birdlife International Conservation Achievement Award. Hij overleed op 100-jarige leeftijd in zijn huis in Sint-Pieters-Woluwe.

Met een uitzonderlijke dosis charisma en overtuigingskracht bracht Edgar Kesteloot een leven lang mensen van alle komaf het belang van natuurbescherming bij. Hij schreef talloze wetenschappelijke publicaties, had een grenzeloos engagement en een inspirerende invloed op jongeren.

Hij was o.a. voorzitter van de Belgische Natuur- en Vogelreservaten (BNVR) waarvan de Vlaamse tak later is opgegaan in Natuurpunt. Velen kennen hem ook van de natuurprogramma’s die hij maakte voor radio en televisie, waarvan Le Jardin Extraordinaire (RTBF) het bekendste was. Hij schreef ook heel wat natuurboeken en wetenschappelijke publicaties. Verder was hij ook schepen voor cultuur in zijn thuisgemeente Sint-Pieters-Woluwe.

Bart Vangansbeke, voorzitter Natuurpunt: “Met Edgar Kesteloot verliezen we een pionier in het natuurbehoud. We zijn hem enorm dankbaar voor alle inspanningen die hij deed voor de natuur en de natuurbescherming. Hij was zijn tijd ver vooruit toen hij 60 jaar geleden al voordrachten gaf over klimaatopwarming, het teveel aan CO2 en de problematische vogelvangst. Hij deed ook enorm veel inspanningen om natuur aan te kopen, wat in de jaren 1970 revolutionair was. Een van zijn symbooldossiers was de aankoop van natuurgebied De Blankaart, waar nu iedereen kan genieten van topnatuur.”

De begrafenis vindt plaats in de Sint-Pauluskerk in Sint-Pieters-Woluwe op dinsdag 20 juni 2023 om 10u30.

Lees hier het interview dat Natuurpunt met hem had naar aanleiding van zijn honderste verjaardag.