Guido Vandenbroucke

Roerdomp profiteert van hersteld rietmoeras in De Blankaart

13 okt 2022
Natuurbeheer
Vogels

Natuurpunt herstelde, met financiële steun van de Vlaamse overheid en het Europees landbouwfond voor plattelandsontwikkeling, afgelopen drie jaar 8 ha rietmoeras in De Blankaart (West-Vlaanderen) dat sterk verruigd was met wilgenopslag. De Blankaart is een open nat gebied met grote oppervlaktes rietmoeras. Het is één van de weinige locaties in Vlaanderen waar je in het voorjaar nog typische rietvogels als snor of roerdomp hoort zingen. In één van de recent ingerichte zones werd dit voorjaar al voor een eerste keer een baltsende roerdomp vastgesteld. Over de ganse Blankaart waren er dit jaar al 3 à 4 roerdompen aan het baltsen.

Wilgen verdringen het rietmoeras

Rietmoerassen ontwikkelen zich op locaties met een continue hoge watertafel. Onder dergelijke omstandigheden is riet één van de weinige planten die kan overleven. Veel andere planten verdragen het namelijk niet dat hun wortels continu in het water staan. Er zijn ook een aantal vogelsoorten (rietzanger, snor en roerdomp) die enkel in dit specifieke habitat broeden. Veel van onze rietmoerassen hebben echter te kampen met verdroging. Dit speelt de verruiging van het rietmoeras in de hand. Dit zorgt ervoor dat ongewenste planten als brandnetels in het rietmoeras komen en ook bomen en struiken sneller voet aan wal krijgen. Naarmate bovenstaande soorten meer en meer voorkomen in een rietmoeras wordt het minder interessant voor de typische rietbroeders. In de Blankaart zijn er de laatste jaren grote stappen gezet in functie van het rietmoerasherstel. Sinds 2019 is het waterpeil hier sterk naar omhoog gegaan dankzij een raamakkoord en is er ook heel wat verruigd en verstruweeld rietmoeras opnieuw open gemaakt. De laatste drie zomers werd er heel wat wilgenstruweel machinaal verwijderd. Dit was geen eenvoudig proces aangezien er continu in heel drassige omstandigheden moest gewerkt worden. Om schade aan de bodem te vermijden werd gewerkt met rupsvoertuigen en werden in de natste zones ook balken gelegd waar de machines konden overheen rijden. Eens zich een dense rietvegetatie ontwikkeld zal hebben, zal nieuwe kieming van wilgen en andere bomen veel minder snel plaatsvinden.

Roerdomp profiteert van de werken

De roerdomp heeft heel specifieke eisen als het op broeden aankomt. Enkel heel grote rietvelden (> 30 ha) met voldoende open water komen in aanmerking. Hij heeft ook voldoende helder en ondiep water nodig waar hij voedsel kan vinden zoals vissen, libellenlarven en amfibieën. Ze vermijden ook bomen of struiken in hun leefgebied aangezien roofvogels vanop deze uitkijkpunten makkelijker hun nest/jongen zouden kunnen vinden. De soort kwam voor het eerst opnieuw tot broeden in de Blankaart in 2019 en dit jaar waren in het voorjaar al zeker 3 mannetjes aan het baltsen of zingen. Een van de roerdompen koos ook voor het eerst één van de recent opengemaakte zones uit. Ook heel wat andere vogels van rietmoerassen kwamen er tot broeden. Zo waren er in deze zone onder meer 3 broedgevallen van snor, 2 van bruine kiekendief en 1 van porseleinhoen naast de vele rietzangers, kleine karekieten en rietgorzen.

Tekst: Matthias Strubbe (Natuurpunt Beheer)