Guy Janssens

Ruim 300.000 trekvogels boven ons land geteld afgelopen weekend

8 okt 2018
Vogels

Afgelopen weekend werden 315.364 trekvogels geteld, verspreid over 61 Belgische telposten. Dat is een record voor de EuroBirdwatch-tellingen. Opvallend waren de hoge aantallen graspiepers, kneus en zanglijsters. EuroBirdwatch is een trektelevenement dat Birdlife organiseert in 41 Europese en Centraal-Aziatische landen.

Alles samen werden er afgelopen weekend maar liefst 5,2 miljoen vogels geregistreerd, op weg naar het zuiden. De weersomstandigheden waren zaterdag perfect: het zonnetje was van de partij, en een zuidenwindje zorgde ervoor dat de vogels niet al te hoog gingen vliegen. De weersomstandigheden zorgen ervoor dat die aantallen van jaar tot jaar heel sterk schommelen. Vorig jaar was met amper 27.700 vogels een van de slechtste ooit, dit jaar hebben we het record van 2014 (280.000 vogels) gebroken. In totaal werden 315.364 vogels geteld, verdeeld over 146 soorten.

De Vink was veruit de talrijkste met 187.000 stuks, Graspieper stond op twee met 43.030 en Spreeuw op drie met 23.819. Telpost Maatheide (Lommel) scoorde zoals wel vaker het best met 24.000 vogels, bijna evenveel als alle telposten samen vorig jaar. Verder waren er nog 4 telposten met meer dan 10.000 vogels: Opstalvallei (17.200), Noordelijk Eiland Wintam (14.800), Fonteintjes Blankenberge (13.300) en Pompstation Meerbeek (10.600).

Overal werden de tellers overspoeld door horden vinken. Maar ook heel wat telpostrecords voor graspieper en witte kwikstaart sneuvelden. Verder vielen onder andere de hoge aantallen kneus, zanglijsters (13.782 alles samen) en rietgorzen op.

En dan waren er nog enkele bijzonderheden. Op de telpost Bellem Brug kwam een grijze wouw bidden voor de telpost. Meestal is het omgekeerd en bidden de telposten (vergeefs) voor een grijze wouw. Op Heihoek in Lichtervelde gaven een morinelplevier en een grote pieper een acte de présence. Op Baaigemkouter was er een overtrekkend mannetje steppekiekendief. Andere bijzonderheden waren bladkoninkjes, sperwergrasmus, roodkeelpieper en strandleeuwerik.

In Vlaanderen organiseren we nog eens apart zo’n simultaantelling op zondag 21 oktober.

Tekst: Koen Leysen, Natuurpunt CVN