Knolsteenbreek

Uitbreiding grasland en natte ruigte in de Rotte Gaten

13 dec 2022
Lokaal nieuws
Organisatie

In de Rotte gaten zal het grasland uitgebreid worden. Daarvoor zal een stukje jong bos waar eerder al de populieren geveld werden omgevormd worden naar grasland.
Van aan de Wijnegemhofstraat zal er daardoor het traditionele agrarische landschap met weiden en knotwilgen weer te bewonderen zijn.

Soms kiest Natuurpunt ervoor om weinig ontwikkelde bosjes te laten wijken voor biodivers grasland. Naast de kleine inheemse bomen zijn er ook een aantal invasieve soorten opgeschoten (zoals Amerikaanse vogelkers), het werd dan ook tijd om in te grijpen en gericht verder te bouwen aan duurzame natuur.
Deze omvorming kadert in het door de Vlaamse overheid goedgekeurde beheersplan en zal ervoor zorgen dat op deze plaats nog meer CO2 kan opgenomen worden in de grond dan door het huidige bosje.

Daarnaast zal er ook meer plaats komen voor kruiden en insecten die van oudsher vochtige en kalkrijke graslanden verkiezen.

De natte ondergrond in dit gebied schept een unieke kans om de biodiversiteit in onze mooie gemeente nog wat te verstevigen.Het doel is: soortenrijke graslanden ontwikkelen met zeldzame plantensoorten als orchideeën, knolsteenbreek, herfsttijloos, ..... In de natte gebieden zoals dit grasland, is er zelfs veenvorming mogelijk. Dat veen is erg zeldzaam in Vlaanderen en het kan enorme hoeveelheden CO2 opslaan (tot 5x meer dan bos). De populieren die hier ooit (jaren '70) werden aangeplant, en een aantal jaar geleden (2012) gerooid werden, hadden weinig natuurwaarde.

De rij knotwilgen blijft en zal weer regelmatiger onderhouden worden. Naast het wat minder nat maken van het grasland dient de rij als windscherm en als biotoop voor insecten, kleine zoogdieren als vleermuizen, vogels en met een beetje geluk zelfs het steenuiltje. Steenuilen hebben zich dankzij het knotten van (o.a.) wilgen, eeuwen geleden, in onze streken kunnen vestigen en eten vooral veldmuizen, maar ook andere kleine zoogdieren, insecten als nachtvlinders en meikevers, regenwormen,.... Het zijn graag nuttige gasten die als ambassadeur voor traditioneel agrarisch soortenrijk landschap optreedt. Binnen een paar jaar hoor je misschien hun schelle roep als je langs de Zoobeek richting het Elzenbroek wandelt.