De eikelmuis

14 jul 2023
Lokaal nieuws
Organisatie

Ze praten over Elio en Eliza alsof het hun huisdiertjes zijn. Maar niets is minder waar: het zijn twee eikelmuizen die leven op een perceel in Groot-Bijgaarden.

In gans de regio Asse-Dilbeek lijkt de dichtheid aan eikelmuizen zeer laag geworden. Ondanks de vele nestkasten die de vrijwilligers er controleren, was Eliza het enige wijfje dat er vorig jaar werd gevonden, en die zorgde toen niet voor nageslacht. Elio, een mannetje, was nochtans paraat.
Eind november zat Eliza in een van de hele dikke holle populieren en was daar vermoedelijk in winterslaap. Spijtig genoeg ging die populier afgelopen winter tegen de vlakte, en dit jaar werd ze niet meer teruggezien.
Elio daarentegen kwam de winter goed door, al verloor hij in de loop van het jaar wel zijn staart.
In juni dit jaar dook er een tweede mannetje op, dat Elvis gedoopt werd, dus er lijken toch nog ergens eikelmuizen in de omgeving te zitten.

Al vele jaren zetten Guido en Annie, samen met Nadine en Goedele, bestuursleden van Natuurpunt Asse, zich in voor de eikelmuis. Het perceel in Groot-Bijgaarden richtten ze in als perfecte biotoop voor de eikelmuis - struwelen met inheemse soorten, fruitbomen van oude fruitrassen, veel klimop, steenhopen, nestkasten en een voederplank.
Het koppel leert door het project ook heel wat bij en hun kennis geven ze op hun beurt met plezier weer door. Je vind ze vaak met een infostandje op allerhande evenementen om mensen bewust te maken van het feit dat de eikelmuispopulatie sterk onder druk staat.
Hoewel  Guido en Annie zelf in Mollem wonen, komen ze toch wekelijks naar het terrein in Groot-Bijgaarden om te zorgen dat de inrichting van het terrein optimaal blijft voor de eikelmuis. Ze checken regelmatig de nestkasten, zoeken sporen en nu en dan komen ze ’s avonds luisteren naar het geroep van de eikelmuizen.

Sinds 2021 loopt trouwens in Vlaams-Brabant het “Project Eikelmuis”. Met de steun van de Provincie Vlaams-Brabant onderneemt Natuurpunt Studie, onder leiding van Goedele Verbeylen, samen met de vijf Vlaams-Brabantse regionale landschappen allerlei acties om de achteruitgang van de eikelmuis tegen te gaan.
Guido en Annie stonden natuurlijk op de eerste rij om mee te stappen in het project, samen met Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei.

Meer over dit alles kan je lezen op p. 30 van het Pajot-Zenne magazine -  PenZine, lente 2023.

Meer informatie over het “Project Eikelmuis”, vind je hier.

Eikelmuis Monitoring