Zeehonden krijgen meer rust aan de kust

11 jan 2017
Biodiversiteit
LIFE BNIP
Natura 2000
Natuurbeleid
Strand en zee
Zeezoogdieren
Zoogdieren

De laatste weken werden heel wat zeehonden gespot voor de Belgische kust. Geregeld komen de dieren aan land om te rusten. Te opdringerige selfiesticks van wandelaars dreigden die rust echter te verstoren. Na overleg met Natuurpunt Westkust heeft Nieuwpoort alvast een verplaatsbare afsluiting geplaatst.

Zeehonden vissen voor onze kust vooral op bodemvissen, maar eigenlijk staat alles een beetje op het menu. Tussen twee visbeurten in het koude water hebben ze rust nodig: om hun pels te laten drogen en om wat energie op te doen om opnieuw in zee te kunnen om verder voedsel te zoeken. De tijd die deze dieren rustend doorbrengen, is essentieel voor hun overlevingskansen.

Het aantal grijze en gewone zeehonden in de Noordzee is de laatste jaren sterk toegenomen – maar zeker voor gewone zeehonden worden de aantallen van een eeuw geleden niet benaderd. Ook het aantal dieren dat zich te rusten legt in jachthavens of op stranden is gestegen. In Nieuwpoort zijn ze meestal te vinden op één van de slipways waar vaartuigen te water gelaten worden; wanneer er gevaar dreigt kunnen ze zich in het water laten rollen. De laatste weken werden daar 7 gewone zeehonden en één jonge grijze zeehond geteld.

img_2185.jpg

Veel wandelaars zijn dat beeld niet meer gewend. Ze gaan er dan verkeerdelijk vanuit dat de rustende dieren in moeilijkheden verkeren of tegen hun wil gestrand zijn. Of erger: ze vergeten in hun enthousiasme de nodige afstand te bewaren van de dieren. Loslopende honden kunnen een levensbedreigend gevaar vormen voor jonge zeehonden en omgekeerd geldt hetzelfde: want de grijze zeehond is ons grootste inheemse roofdier. Onderzoek heeft recent aangetoond dat grijze zeehonden zelfs bruinvissen eten, en ze daarbij helemaal verscheuren.

De verplaatsbare afsluiting in Nieuwpoort is geen overbodige luxe om nieuwsgierige fotografen en voorbijgangers op een afstand te houden die veilig is voor dier en mens.

Beschermd in Belgische zee, maar onbeschermd op Vlaamse kust

De bescherming van zeehonden is een gecompliceerde kwestie. In het Koninklijk Besluit van 21 december 2001 staat dat in het wild levende populaties strikt beschermd zijn. Maar deze wetgeving heeft enkel betrekking op de zee, waar milieubescherming federaal geregeld is. Het strand vanaf de laagwaterlijn is Vlaamse bevoegdheid en voor de zeezoogdieren op de kust zijn er geen actieve Vlaamse beschermingsmaatregelen.

Natuurpunt ijvert voor bijkomende rustplaatsen voor zeehonden aan onze kust. De natuurvereniging roept wandelaars ook op om van de bijzondere zeezoogdieren te genieten met gepaste afstand zodat de dieren van hun broodnodige rust kunnen genieten.

Tekst & foto's: Luc David, Natuurpunt Westkust