Natuurpunt foto

Soortbescherming

Wat kan ik doen?

2010 is het Jaar van de Biodiversiteit! Ontdek hoe ook jij biodivers kan zijn.
Aankoop en beheer van natuurgebieden is de belangrijkste behoudsstrategie voor bedreigde soorten. Maar deze gebiedsgerichte aanpak beschermt niet álle soorten. Soms is soortspecifieke aandacht vereist. Bijvoorbeeld voor soorten die grotendeels buiten de beschermde natuurgebieden voorkomen. Of voor soorten die zo zeldzaam zijn geworden dat bij het beheer van hun leefgebieden tijdelijk noodmaatregelen nodig zijn.

Soortbescherming

Natuurpunt zet zich in voor het behoud van vele soorten, overal in Vlaanderen. Hier vind je een aantal voorbeelden:
Bruine kikker - An De Wilde

Help onze inheemse dieren in nood

In het voorjaar van 2011 bouwde Chris Dusauchoit in het programma ‘Dieren in Nesten’ elke week een stukje natuurgebied voor onze inheemse dieren in nood. De kijkers van het programma realiseerden samen met de hulp van Natuurpunt 1 miljoen vierkante meter extra natuurgebied. Ook nu de rubriek in het programma afgelopen is, kan je nog actie ondernemen voor onze inheemse dieren in nood. Ontdek hoe jij eenvoudig en snel onze dieren kan helpen in je tuin, op je terras of op je schoolplein.