Natuurpunt foto

Biodiversiteit

Wat kan ik doen?

Klimaatverandering vormt een grote bedreiging voor de biodiversiteit. Ook jij kan Climate Change een halt toe roepen. Ontdek hoe.

Natuurwandeling

Maak de mooiste natuurwandeling!
Biodiversiteit is de afkorting van ‘biologische diversiteit’ en staat voor de hele verscheidenheid aan levensvormen, genen en ecosystemen op onze planeet. Met natuurbehoud probeert Natuurpunt zo veel mogelijk van deze diversiteit veilig te stellen. Want ecosystemen kunnen enkel functioneren indien de soorten waaruit ze bestaan in een goede en diverse toestand aanwezig zijn.
Hoe diverser de natuur is, hoe robuuster en meer bestand ze is tegen ernstige problemen zoals klimaatverandering. Biodiversiteit is dus een soort levensverzekering voor ecosystemen.

Help onze inheemse dieren in nood

Het lieveheersbeestje, de glimworm, de egel en de vlinders.. Ontdek hoe jij eenvoudig en snel onze dieren kan helpen in je tuin, op je terras of op je schoolplein.

Biodiversiteit in jouw gemeente

Natuurpuntafdelingen en lokale besturen bewijzen al jaren dat er ook op lokaal vlak veel kan gebeuren om bedreigde natuur te beschermen! Van vleermuiskelders over kikkerpoelen en bermbeheer tot zwaluwsubsidies. Wat gebeurt er aan op lokaal niveau, en wat kunnen we nog meer doen?

Jouw biodiversiteit

Ook in de eigen tuin kan je biodiversiteit ontdekken, tellen én beschermen. Biodiversiteit begint bij jou! Of Wat kan je nog meer doen?

Biodiversiteit in Vlaams-Brabant: koesterburencampagne

Met de campagne 'Je hebt meer buren dan je denkt' wil de provincie Vlaams-Brabant samen met verschillende partners werken aan biodiversiteit. De campagne werd in 2009 opgestart en loopt 4 jaar. Samenwerken vormt de sleutel van de campagne: provincie, gemeenten, verenigingen, regionale landschappen helpen elkaar waar nodig en inspireren elkaar voortdurend. Lees meer.

Soortbescherming

Heel wat soorten zijn zeldzaam of staan op het punt om te verdwijnen. Om sommige soorten te behouden is specifieke soortbescherming nodig. Lees meer.

Soortenwerking