Natuurpunt foto

Vogelweekend Natuurpunt breekt alle records

Het 13-de "Grote Vogelweekend" van Natuurpunt is een recordeditie geworden. Afgelopen weekend hebben meer dan 10.000 mensen het aantal en de soorten vogels in hun tuin geteld, in totaal meer dan 390.000 vogels. Dat is meer dan ooit tevoren. Vorig jaar klokte de actie af op 7413 deelnemers en 288.000 vogels. Het gaat nog om voorlopige cijfers (4 februari 2013). Waarnemingen blijven welkom tot 10 februari 2013. De actie kreeg de steun van acteur Tom Van Dyck.

(foto: François Van Bauwel)

“Natuur dichtbij huis leeft steeds meer onder de mensen,” verklaart Chris Steenwegen, directeur van Natuurpunt, het succes van de actie. “Met het Grote Vogelweekend willen we wetenschappelijke gegevens verzamelen over de toestand van onze vogels. Tegelijkertijd willen we mensen de schoonheid van de natuur in de tuin laten ontdekken. Dat schijnt goed te lukken.”

Koolmees dringt huismus van de tweede plaats
Van de vink werd met 50.660 exemplaren het grootste aantal vogels waargenomen. Op de tweede plaats komt de koolmees, met 41.917 waarnemingen. Daarmee verdringt de koolmees de huismus naar de derde plaats. Dat is een opvallend resultaat. In 2010 was de huismus nog de meest getelde vogel. Deze telling geeft aanwijzingen dat het niet zo goed gaat met de soort. Ook heggenmussen doen het slecht. Oorzaken van deze evolutie zijn voorlopig niet te geven. Daar is verder onderzoek voor nodig. De rietgors is in toenemende mate een bezoeker van de voederplank, als broedvogel zien we bij deze soort echter geen toename.

Slecht notenjaar
Soorten die het beter doen dan de afgelopen jaren zijn de boomklever, grote bonte specht en gaai. Dat zijn niet toevallig soorten die leven van noten. Vorig najaar was behoorlijk notenloos, ook in het noorden, waardoor deze vogels massaal naar de tuinen trekken, op zoek naar voedsel.

Merel nog altijd meest waargenomen vogel
De vogel die in het grootst aantal tuinen werd gezien is de merel. Die kwam voor in 92% van de tuinen. Daarmee is deze zwarte vogel de meest verspreide soort in Vlaanderen en Brussel. In totale aantallen staat de merel op de vierde plaats.

Gemiddeld 37 vogels per tuin
Gemiddeld werden er dit jaar 37 vogels per tuin geteld. Dat is minder dan de 43 per tuin tijdens de koude winters van 2006 en 2011. In vergelijking met de vriesperiode van de voorbije weken waren de omstandigheden om vogels waar te nemen in de tuin minder gunstig. Bij sneeuw en vorst trekken vogels massaal op zoek naar voedsel in tuinen. Dat was het voorbije weekend minder het geval.

De top 10 van aantallen meest getelde vogels in Vlaanderen (cijfers 4 februari 2013)
1. Vink    50660
2. Koolmees    41917
3. Huismus    36020
4. Merel    29420
5. Pimpelmees    26611
6. Houtduif    26092
7. Turkse tortel    22689
8. Kauw    20196
9. Ekster    14902
10. Spreeuw    11960

Resultaten nog steeds welkom
De cijfers zijn een voorlopige uitslag. Natuurpunt verwacht nog heel wat resultaten te ontvangen. Door een panne bij internetprovider Telenet konden heel wat mensen hun gegevens zondagvoormiddag niet doorgeven. Om iedereen de kans te geven alsnog de telgegevens in te geven, wordt het afgesloten op 10 februari 2013 11u00. Ten opzichte van vorig jaar verwacht de vereniging een verdubbeling van het totaal aantal tellingen.

www.vogelweekend.be