Interreg ADMIRE

Studie
InterregADMIRE
Interreg

Vlaanderen en Nederland slaan handen in elkaar voor veenherstel

In het Interreg-project ADMIRE werken 10 partners in Vlaanderen en Nederland grensoverschrijdend samen aan veengebieden. Daarbij staan het behoud, herstel en beheer van natuurwaarden in een breed samenwerkingsverband voorop, maar zal ook de klimaatimpact van deze belangrijke natuurgebieden bekeken worden via uitgebreid onderzoek. Het partnerschap bestaat uit 4 natuurorganisaties, 4 kennisinstellingen en 2 overheidspartners.

Het belang van veengebieden voor biodiversiteit en klimaat

Veengebieden zijn het leefgebied voor veel planten- en diersoorten, waaronder heel wat Europees beschermde soorten, die specifiek zijn voor de bijzondere omstandigheden in deze ecosystemen. Venen spelen een belangrijke rol bij het voorkomen van overstromingen en droogte. Niet-ontwaterde veengebieden vertonen een sterke sponswerking waardoor piekafvoeren bij extreme regenval worden vertraagd en de kans op overstromingen afneemt. Bovendien beschikken veengebieden over de bijzondere capaciteit om grote hoeveelheden CO2 op te slaan in de veenbodem.

Veengebieden onder druk

Veengebieden staan echter wereldwijd onder druk en dreigen zelfs te verdwijnen door verschillende factoren zoals drainage in functie van landbouw, veenontginning of waterverontreiniging. Bij verlaging van de grondwaterstand, bij afgraven van het veen en/of een verhoogde aanvoer van voedingsstoffen, kan het verlies van veen versnellen en daarbij een grote bron voor uitstoot van CO2 vormen.
ADMIRE (‘adding mire’ of dus: ‘méér veen maken!’) bouwt voort op ervaringen en kennis opgebouwd in eerdere Europese projecten zoals Care-Peat (Interreg Noord-West Europa) en PROWATER (Interreg 2 zeeën) en wil veenherstel realiseren in de grensregio, wat de biodiversiteit en het klimaat ten goede komt.

Meer informatie over veen

ADMIRE gaat voor duurzame oplossingen

Het project wil zes projectgebieden aanpakken – zo’n 251 hectare in totaal - zoals de Kleine Netevallei (B) en het Dal van de Dommel en Kleine Dommel (NL). Naast herstel en beheer, wil ADMIRE een duurzame samenwerking opzetten met stakeholders (zoals landbouwers) in de verschillende overgangsgebieden om de mogelijkheden van aangepast landbeheer met de nodige financieringsmechanismen te onderzoeken. Daarvoor zal studiewerk uitgevoerd worden naar vernatting van de projectgebieden en het effect hiervan op de biodiversiteit, alsook op andere ecosysteemdiensten en eventuele ontwikkelingsmogelijkheden.

Verder zal het project het bewustzijn over het maatschappelijk belang van veenbescherming in de grensregio versterken en een Veenplatform voor kennisdeling en -uitwisseling rond veenbescherming en veenvorming realiseren. Het doel is dat het veenplatform projectoverstijgend werkt en na het project ADMIRE verderwerkt. Naast kennisdeling zullen in dit veenplatform ook door de interactie tussen de verschillende deelnemers nieuwe kennisnoden of behoeftes naar kennisvertaling opgespoord kunnen worden. Veengerelateerde projecten zullen onder deze koepel een forum krijgen.

Overzichtskaartje met ligging projectgebieden in Vlaanderen en Nederland
NP
Overzichtskaartje met ligging projectgebieden in Vlaanderen en Nederland

Partners

Natuurpunt Beheer is de hoofdpartner in ADMIRE en neemt de coördinatie op zich. Ze is ook verantwoordelijk voor een deel van het terreinonderzoek en het veenherstel.

• De natuurorganisaties binnen ADMIRE zijn Natuurpunt Beheer (B), Natuurmonumenten (NL), De Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde Antwerpen (KMDA) (B) en de Bosgroep Zuid-Nederland (NL).
  • Universiteit Antwerpen (B), Radboud Universiteit (NL), Stichting Bargerveen (NL) en Natuurpunt Studie (B) zijn de kennisinstellingen in het project.
  • Daarnaast zijn tevens het integraal Waterbedrijf PIDPA, als Vlaamse opdrachthoudende vereniging, en de Vlaamse Landmaatschappij (VLM), als agentschap van de Vlaamse overheid, deel van het partnerschap.

Rol van Natuurpunt

Natuurpunt Beheer is de coördinerende partner voor het project. Zij zal tevens instaan voor de algemene communicatie en het opzetten van een veenplatform.
Natuurpunt Beheer zal eveneens concreet terreinacties uitvoeren voor het projectgebied de Laakvalleien en beheermaatregelen toepassen voor projectgebieden Vallei van de Zwarte Beek en Kleine Netevallei.
Het veenherstel in de Laakvalleien zal er plaatsvinden in drie zones nl. de Roost, het Hambroek en Eindhout. Er wordt gefocust op herstel van de natuurlijke hydrologie door het dempen van drainagegrachten en weekendvijvers, omvormen van voormalige tuinbeplantingen naar broekbos en veenmoeras, openmaken en terug vernatten van moerassen en heide- en loofbosherstel op de inzijggebieden.

Natuurpunt Studie is binnen de Natuurpuntkoepel de kennisinstelling met als hoofdmissie het verzamelen, analyseren en verspreiden van informatie over de biodiversiteit. Betrekken van vrijwillige natuurwaarnemers bij inventarisatie en monitoring (citizen science) is één van de sterktes van Natuurpunt Studie, evenals communicatie naar een breder publiek.
In het project zal door Natuurpunt Studie inventarisatie en monitoring van de typische laagveen biodiversiteit uitgevoerd worden. De planten, broedvogels, sprinkhanen en libellen, maar ook bodemfauna kenmerkend voor laagveen, zoals loopkevers en spinnen, zullen geïnventariseerd worden. Naast de inventarisatie zal ook gerichte monitoring uitgevoerd worden. In het bijzonder zullen de effecten van het uitgevoerde veenherstel en -beheer op de laagveengemeenschappen bestudeerd worden (vnl. hydrologisch herstel, maaien) en wordt de respons van typische laagveensoorten op grondwaterstanden bepaald.

banner_logos_admire.png

Project met Europese steun

• EU steun: € 2,90 mln. (50%)
  • Totale budget: € 5,80 mln.
  • Looptijd: 01/04/2023 - 31/03/2026
  • Interreg VI Thema: Een groener Europa