Image

Akkerhommel

The common carder bee
Bombus pascuorum
Apidae

De akkerhommel is een veelvoorkomende soort hommel. Ze zijn belangrijke bestuivers van verschillende plantensoorten, waaronder veel landbouwgewassen. De akkerhommel speelt een essentiële rol in het ecosysteem door bij te dragen aan de bestuiving van bloemen en het behoud van biodiversiteit.

Werksters: 0,9 - 1,5 cm ; Koningin: 1,5 - 1,8 cm ; Dar: 1,2 - 1,4 cm

minder dan 1 jaar

Stuifmeel en nectar van bv. appelbomen, sleedoorns, kersenbomen en muurbloemen

Burgerlijke staat

Leeft in kolonie, sociale hommel

Algemeen

Landbouwgebieden, tuinen, parken en bloemrijke gebieden; nest kan zowel onder- als bovengronds zijn

Karakter

Hardwerkend, sociaal en aanpasbaar

Hoe herken je de akkerhommel?

• De bovenkant van de rug heeft een pluk oranje haren.
  • Bepaalde ondersoorten hebben een donkergrijs of zwart gestreept achterlijf en een buik met een crèmekleur.
  • De akkerhommel heeft geen witte tekening in tegenstelling tot de aardhommel

De akkerhommel heeft, zoals eerder vermeld, een plukje oranje haren op het bovenste deel van de rug, maar geen witte tekening op het achterlijf. Het achterlijf van de akkerhommel kan variëren in kleur, maar sommige ondersoorten hebben een zwart of donkergrijs gestreept achterlijf en een crèmekleurige buik. De grootte van de werksters varieert van 9 tot 15 mm, terwijl de koninginnen nog groter zijn, met een grootte van 15 tot 18 mm.

akkerhommelv350
akkerhommelmoorselensisv350px

Deze soort lijkt op

• Aardhommel
  • Boomhommel
  • Weidehommel

Hoe leeft de akkerhommel?

Wat eet de akkerhommel?

De akkerhommel eet voornamelijk stuifmeel en nectar en is niet kieskeurig. Hij bezoekt een breed assortiment aan bloeiende planten, waaronder appelbomen, sleedoorns, kersenbomen, muurbloemen, paardenbloemen en lavendel. Met hun lange tong kunnen ze gemakkelijk bij de meeldraden onder in een bloem komen.

Bij - Akkerhommel - Waarnemingen - Koenraad Bracke
Waarnemingen.be - Koenraad Bracke

Hoe plant de akkerhommel zich voort?

In een akkerhommel kolonie worden in juli en augustus de hommels geboren die instaan voor de voortplanting. De mannetjes en de toekomstige koninginnen paren wanneer de herfst begint. Na het paren sterven bijna alle hommels, inclusief de koningin, enkel de jonge bevruchte vrouwtjes niet. Deze overwinteren om in het voorjaar hun eigen kolonie te stichten. De koningin begint in maart met de bouw van het nest en legt eieren die binnen 3 tot 5 dagen uitkomen. De larven worden gevoed door de koningin, die het stuifmeel en nectar verwerkt en uitbraakt voor de larven. Na twee weken worden de larven volwassen en worden de eerste werksters geboren. Zij helpen de koningin met het voeden van de kolonie door stuifmeel binnen te brengen.

• De akkerhommel is een van de meest verspreide soorten op aarde.

• Kolonies kunnen groeien tot wel 150 hommels.

Doe mee met de Insectenzomer

Waar vind je de akkerhommel?

Akkerhommels komen voor in een breed scala aan habitats, van het zuiden van Spanje tot aan de poolcirkel. Deze hommels zijn aanpasbaar en kunnen zich vestigen in verschillende omgevingen, zoals landbouwgebieden, graslanden, tuinen, parken, en zelfs stedelijke gebieden. Belangrijk is dat er voldoende variatie aan bloemen aanwezig is om voedsel te vinden.

Bekijk deze soort op waarnemingen.be

Komt deze soort veel voor?

Akkerhommels zijn algemeen voorkomende hommelsoorten in België. Ze worden regelmatig aangetroffen in verschillende habitats.

Icoon_Groot - Verleiding

Help de akkerhommel

Je kunt thuis akkerhommels helpen door een gastvrije omgeving te creëren. Plant een verscheidenheid aan bloeiende planten in je tuin, zoals lavendel, salie en paardenbloemen, om ze van voedsel te voorzien. Vermijd pesticiden, want deze kunnen schadelijk zijn voor hommels. Laat hoekjes met droog gras of mos ongemoeid als potentiële nestplaatsen en overweeg het plaatsen van insectenhotels speciaal voor hommels. Zorg voor een ondiepe waterbron waar ze kunnen drinken. Ondersteun lokale initiatieven voor het behoud van bestuivers en hun leefgebieden.