Vlinder Bont zandoogje - Elwin van der Kolk

Speckled wood butterfly
Pararge aegeria
Nymphalidae

Het bont zandoogje is een vlindersoort die veel voorkomt. Deze vlinder staat bekend om zijn kenmerkende gevlekte vleugels, die lijken op de structuur van boomschors.

Grootte
Spanwijdte: 3,2 - 4,2 cm
Levensverwachting

Maximum 2 weken

Favoriete maaltijd

Honingdauw van bladluizen, sap van vruchten of bloedende bomen, en nectar van verschillende bloemen, waaronder bramen

Burgerlijke staat

Solitair

Woonplaats

Gemengde bossen en naaldbossen maar ook tuinen en wegbermen

Karakter

Territoriaal

Verleiding

Patrouilleren om vrouwtjes te vinden

Afkomst
Inheems

Hoe herken je het bont zandoogje?

• Bruine vleugels met een vlekkenpatroon dat lijkt op de structuur van schors.
  • Behaarde poten
  • Robuust lichaam

Het bont zandoogje heeft een donkerbruine kleur op de bovenkant van de voorvleugels, met een patroon van geeloranje vlekken en witgekernde zwarte oogvlekken. Op de bovenkant van de achtervleugels bevinden zich drie of vier van deze oogvlekken. Er zijn ook lichtbruin gekleurde vlinders van deze soort te vinden. Het bont zandoogje heeft ook behaarde poten en een robuust lichaam.

Vlinder Bont zandoogje - Elwin van der Kolk
Rups Bont zandoogje - Elwin van der Kolk

Deze soort lijkt op

• Bruin zandoogje
  • Argusvlinder

Wat eet het bont zandoogje?

Het bont zandoogje voedt zich voornamelijk met honingdauw van bladluizen, het sap van vruchten of bloedende bomen, en nectar van verschillende bloemen, waaronder bramen.

Hoe plant het bont zandoogje zich voort?

Het bont zandoogje plant zich voort door middel van ei-afzet door vrouwtjes, meestal individueel op de onderkant van bladeren. De rupsen komen uit de eitjes en blijven in eerste instantie bij de plant, waar het ei is afgezet, maar later gaan ze zwerven. De groeisnelheid van de rupsen varieert sterk. De soort overwintert meestal als pop, maar een deel van de rupsen die na half augustus uit het ei komen, blijven als rupsen overwinteren. Zowel de poppen als de rupsen overwinteren in graspollen. De verpopping gebeurt meestal aan de onderkant van een blad van de waardplant of onder een blad van een naburige plant.

Icon
Icoon - Vlinder

Wist je dat?

• Vroeger was het bont zandoogje vooral in bossen te vinden. De voorbije decennia breidde de soort zich uit, vooral naar plekken die lijken op bosranden. Je vindt ze nu ook vaak in tuinen.
  • Mannetjes met een donkere kleur kunnen meer patrouilleren omdat ze door die donkerdere kleur sneller warmte van de zon opnemen.

Tel mee met de Insectenzomer

Waar vind je het bont zandoogje?

Het bont zandoogje komt voornamelijk voor in beboste gebieden, parken, tuinen en bosranden. Deze vlinders geven de voorkeur aan halfschaduw rijke tot zonnige plekken met voldoende vegetatie waar ze voedsel kunnen zoeken en vinden en hun eitjes kunnen afzetten. Je kunt ze ook vinden langs bospaden, graslanden en open plekken in het bos waar ze zich tegoed doen aan nectar van bloeiende planten.

Bekijk deze soort op waarnemingen.be

Komt deze soort veel voor?

Het bont zandoogje komt veel voor in België. Het is een algemene vlindersoort die te vinden is in verschillende habitats. Vanwege zijn brede verspreiding en aanpassingsvermogen doet het bont zandoogje het goed in België en wordt het regelmatig waargenomen tijdens de vliegperiode.

Icon
Icoon - Vrijwilligers - Helpende handen

Help het bont zandoogje

Wat kan jij doen?

Om het bont zandoogje te helpen, kun je jouw tuin of buitenruimte zo inrichten dat het aantrekkelijk wordt voor deze vlinders. Zorg voor een afwisseling van schaduw en zonnige plekken en laat wat ongemaaid gras groeien in de halfschaduw, omdat ze daar graag hun eitjes op leggen. Plant ook bloeiende planten, zoals bramen, die nectar bieden voor de vlinders.