Altijd vakantie: wandelen in heide en duinen

Icon
Icoon - natuurgebied

Altijd vakantie

Verleng je vakantiegevoel! Zoek de duinen op in een van onze heidegebieden. Wandel tussen de paarse gloed van de heide, beklim de stuifduinen en voel het zand onder je blote voeten. Geniet van weidse zichten en zoom in op het rijke insectenleven. Kan jij de heivlinder, zwarte heidelibel of heidesabelsprinkhaan spotten?

De heide staat in bloei: tijd om erin te duiken

In augustus en september heb je een niet-te-missen afspraak met de heide. Want dan staat de heide in bloei, en wandel je tussen de paarse gloed. Veel beter dan dit wordt het niet.

10x Wandelen in grote heidegebieden

Nog maar een eeuw geleden was het grootste gedeelte van de arme, hoger gelegen zandbodems in Vlaanderen bedekt met heide. Ongeveer 95% van dit vroegere cultuurlandschap verdween, maar vooral op de zandgronden in de Antwerpse en Limburgse Kempen vinden we nog heide terug, perfect om uren door te struinen.

10x Verrast door pop-up heide

Soms duikt heide plots op tijdens je natuurwandeling. Zo'n kleine paarse snipper is een levensbelangrijke stapsteen voor de soorten die afhankelijk zijn van de heide. En het is een meerwaarde voor het bos errond want een gezond bos bevat zo’n 10% open plekken. De bosranden, waar meer licht binnenvalt, barsten van het leven. En ook voor de bezoekers is de afwisseling tussen bos en open plekken heel aangenaam.

Volg de gids

Een heilzame heiwandeling, een plantenexcursie, een tocht die focust op het leven op de hei... Onze gidsen geven alle heidegeheimen prijs. Stuin tijdens een geleide wandeling samen over de hei.

Heide - Wim Dirckx
Wim Dirckx
rode_dopheide_marcel_bex.
Marcel Bex
Heide - wandeling - Shutterstock
NP
Nachtzwaluw
np

Heide is van levensbelang

In Vlaanderen is 95% van onze heidegebieden verloren gegaan. Er blijven slechts een paar snippers over. Nochtans is 13% van onze planten en dieren er afhankelijk van. Daarom probeert Natuurpunt dit natuurtype, dat vooral voorkomt in West-Europa en op wereldschaal bijzonder is, te herstellen.

Wandelen in de duinen
NP

Wandelen in de duinen

Niets geeft zo'n onvervalst vakantiegevoel als een lading zand in je wandelschoenen en de zon die altijd wat harder lijkt te schijnen op de indrukwekkende Vlaamse zandgrond. Om hier volop te kunnen van genieten, trek je naar de duinen. En dat kan verrassend genoeg in bijna elke Vlaamse provincie.

10x Landduinen ontdekken in het binnenland

Voor een indrukwekkende duinwandeling hoef je lang niet altijd naar de kust te reizen. Ook in de Antwerpse en Limburgse Kempen tref je de (zeldzame) landduinen. Landduinen zijn zandige heuvels die ontstaan zijn na de laatste ijstijd, door het uitwaaien van zand uit de rivieren. Dit specifieke landschap met hoge, droge landduinen en lage, natte beekvalleien is een getuigenis uit een ver verleden en bepaalt nog altijd de structuur van het landschap.

10x Wandelen in échte duinen aan de kust

Liever toch een onvervalst vakantiegevoel en wil je met je tenen wroeten in echt zeezand? Dan moet je naar de kust. Duik onze mooiste kustnatuurgebieden in voor je naar het strand afzakt om de zon te zien zakken in de zee. Alle ingrediënten voor een perfect dagje uit.

Volg de gids

Wie maakt er holletjes in de duinen? Welke planten doen het goed in het zand? En hoe welke soorten genieten van de open ruimte in de duinen? Onze gidsen vertellen honderduit tijdens een geleide wandeling in de duinen.