De Hopduvels op Stelten overleven Expeditie Natuurpunt 2022

27 jun 2022
Lokaal nieuws
Organisatie

Dankzij de bijdrage van talrijke sponsors, konden ze in totaal 3.351 € verzamelen voor de verdere uitbouw en beheer van het projectgebied Grote Molenbeek en bijbeken in Asse en Merchtem.

Op zaterdagochtend 25 juni rond 10u30 startte de Expeditie voor de Hopduvels.

In Smeermaas (Lanaken) gingen ze te water voor een kanotocht van ruim 20 km op de Maas.

Aangemeerd werd er omstreeks halfdrie in Meeswijk, vlakbij Dilsen-Stokkem. Onderweg hadden een paar expeditieleden weliswaar de temperatuur van het Maaswater genomen en waren meteen ook een peddel kwijt geraakt. Toch raakte iedereen zonder kleerscheuren (maar sommige wel met natte kleren) aan wal.

Na nog een wandeling van 7 km, bereikten ze de kampeerplek in Leut.

Op zondagochtend stond de wekker om 06u30, om een uurtje later de tocht van 45 km te beginnen doorheen het Nationaal Park Hoge Kempen. Ook hier waren de laatste loodjes, in dit geval de laatste 15 km, het zwaarst. Desalnietemin bereikten de 4 expeditieleden rond kwart voor vijf min of meer heelhuids de finish in Diepenbeek.

Je kan hun belevenissen nog eens bekijken in deze blog.