Aziatische Hoornaar

De imkers van Asse vragen medewerking tegen de Aziatische hoornaars

6 mrt 2024
Lokaal nieuws
Organisatie

De imkers van Asse kregen recent de steun van de milieuraad voor een lente-campagne in de strijd tegen Aziatische hoornaar. Maar ze zoeken dringend nog 100 vrijwilligers om lokvallen te plaatsen.

Straks ontwaken de nieuwe koninginnen uit hun winterslaap om tegen de volgende zomer hun nesten voor te bereiden. Deze uitheemse insecten hebben zich de laatste jaren in onze streken gevestigd. Aangezien ze hier geen vijanden hebben kunnen ze zich jaarlijks met een factor 5 vermenigvuldigen. Iedere koningin van de Aziatische hoornaar produceert in haar nest jaarlijks meer dan 12.000 nakomelingen. Maar ieder nest verslindt tegelijk 11,5 à 15 kg insecten om de larven te voeden. Zij jagen graag op honingbijen waardoor de imkers ze als een grote bedreiging ervaren. Maar ze eten helaas ook andere bestuivers zoals wilde bijen allerlei wespen, vliegen, spinnen… Daardoor vormen zij een gevaar dat veel voedingsgewassen op onze akkers niet meer tot ontwikkeling komen. Tevens zijn ze een toenemende bedreiging voor onze reeds erg belaagde biodiversiteit.

Vorige zomer is de brandweer vaak moeten uitrukken om op ontelbare plaatsen nesten te vernietigen. Willen we vermijden dat het de volgende zomer nog erger wordt dan is het de komende maanden van belang om de talrijk uitvliegende koninginnen voortijdig te vangen en hen te beletten een nest te maken. Daarom zijn de imkers van Asse hulp gaan zoeken bij de imkersvereniging van het Pajottenland om zoals overal elders in het land selectieve lokvallen uit te zetten voor het vangen van deze koninginnen.

Het bestuur van de milieuraad verklaarde zich bereid om een honderdtal van deze vallen te financieren. Nu doen de imkers een oproep tot de natuurminnende Assenaren om zich te melden en in hun tuin ook zo’n val te plaatsen, maar deze ook dagelijks te controleren en te registeren. Gehoopt wordt dat de lokvallen goed verspreid over de gehele gemeente, adequaat kunnen worden ingezet om een toenemende plaag grotendeels te voorkomen. Deze vallen zijn gratis te bekomen mits eenvoudige aanvraag op het contactadres. Daar zullen alle instructies worden meegegeven. Wie een lokval plaatst gaat tegelijk het engagement aan om gedurende de maanden maart en april wekelijks de registraties door te geven zodat de effectiviteit degelijk kan worden gemeten.

Voor informatie, het aanvragen van een lokval en de verdere opvolging: contactadres [email protected]