Dag van de Natuur - Peerdsbosch

28 nov 2022
Lokaal nieuws
Dag van de Natuur

Gewapend met een spade, laarzen en werkhandschoenen en onder een stralend herfstzonnetje, staken een 20-tal vrijwilligers 300 bomen en struiken in de grond.

Natuurpunt kon recent een perceel van 17 are aankopen, kadastraal gekend onder de benaming ‘Paardenbroek’, grenzend aan het Peerdsbosch. Het perceel ligt tussen de Louwijn en Pullewouwe. De ‘sentier’ nr. 161, die niet meer in gebruik, is loopt langsheen dit perceel. Het is niet ver gelegen van de officiële voetweg nr. 77 gelegen tussen de Moretteweg en de Louwijn, ook vroeger de Steftweg genoemd (Lindemans). De onderhandelingen voor de verwerving zijn gestart in de zomer van 2017 en pas in september 2022 kon Natuurpunt het perceel daadwerkelijk aankopen.

De populieren in dit bosje zijn destijds gekapt samen met de populieren op de percelen die al in eigendom waren van Natuurpunt, maar de verplichte heraanplant is door de laatste eigenaar nooit gebeurd. Daarom besliste Natuurpunt Asse, als kersvers beheerder, het perceel dit najaar te heraanplanten.

Het is ook een zogenaamd ‘ Ferrarisbos’ d.w.z. dat het op de kaart van Ferraris rond 1773 als bos gekarteerd stond. Dus is de kans groot dat allerlei voorjaarsbloemen terug zich kunnen ontwikkelen. Het paalt aan het grote Peerdsbroeken en is dus te bereiken via het nieuw aangelegd wandelpad.

Tijdens de Dag van de Natuur gingen een 20-tal vrijwilligers aan de slag om gewapend met een spade, laarzen en werkhandschoenen 300 bomen en struiken in de grond te steken

Een bijzondere dank aan Rudy Lengeler voor de soep en aan Frans voor de voorbereidingen.

Het resultaat is een tevreden conservator Pieter Boets en alweer een stukje waardevol bos erbij in Asse.