Gents kampioenschap Koerknallen: doe mee met jouw wijk!

27 jul 2022
Lokaal nieuws
Organisatie

Heel oktober 2022 gaat het eerste kampioenschap Koerknallen door. Die maand dagen verschillende Gentse wijken elkaar uit om de grootste 'omgekeerde TPI-score' te halen ('TPI' = Tegels Per Inwoner). Wie relatief gezien de meeste voortuinen, voorgevels, achtertuinen en andere koerkes onthardt, wint de wedstrijd en krijgt een optreden van een Gentse artiest naar keuze cadeau.

Knal en win!

Voel je de KNALDRANG? Geloof je dat jouw wijk de eerste Gentse Koerknalkampioen kan worden? Wil je jouw wijk mee helpen vergroenen? Meld je aan en daag meteen ook een andere wijk uit tegen wie je graag de drilboor opneemt.

De wijkteams zullen ondersteund worden vanuit het Gents Klimaatforum, die deze ludieke wedstrijd organiseert. Wat die steun inhoudt (bigbags, drilboren, bevoorrading, groepsaankoop plantgoed, ...), kom je te weten op de inspiratieavond op dinsdag 13 september (onder voorbehoud in De Koer - duhh). De onthardingsacties tijdens het kampioenschap kunnen perfect deel uitmaken van andere wijkprojecten.

De tussenstand van de Gentse KOERKNAL zal te volgen zijn via een website, naar model van het Nederlands Kampioenschap Tegelwippen. Op deze website zal je ook inspiratie en prachtige voorbeelden vinden, waar een koerknal voor een oerknal van groene stadsnatuur heeft gezorgd.

Het Gents Kampioenschap Koerknallen is een initiatief van het Gentse Klimaatforum (https://gentsklimaatforum.be/), waar ook Natuurpunt Gent deel van uitmaakt, met de steun van Breekijzer vzw (www.breekijzer.be).

>> Meer info en deelnemen

Doe inspiratie op

Kun je nog wat inspiratie gebruiken voor of tijdens jouw koerknal? We hebben enkele activiteiten voor jou in petto.

13 september: inspiratieavond Koerknallen

Op 13 september is er een inspiratieavond voor de wijkteams en alle kandidaat-koerknallers. Hoe pak je als buurt de Koerknal aan? Welke ondersteuning krijg je? Hoe vind je volk om mee te knallen? De deskundige uitleg komt van vzw Breekijzer en het Gents Klimaatforum, die de wedstrijd organiseren.

Praktisch: om 20.00 uur in De Koer, Meibloemstraat 86, 9000 Gent

6 oktober: lezing Martin Hermy - de juiste boom voor elke tuin

Is het beslist en ga je meeknallen met jouw wijk? Dan kun je ongetwijfeld nog een struik of boom gebruiken om de ontharde ruimte op te vullen met groen! Weet je niet precies welke soort, waar of hoe? Kom gerust langs tijdens onze lezing in samenwerking met het Gents Milieufront (GMF). Expert Martin Hermy vertelt je over alle mogelijkheden en tapt een vat vol inspiratie.

Schrijf je hier in voor de lezing met Martin Hermy

13 oktober: Tuinadvies-op-maat Speeddate

Wil je graag jouw voortuin, tuin en/of gevels vergroenen, maar weet je niet hoe hieraan te beginnen? Of heb je zelf al ideeën, maar twijfel je aan de haalbaarheid of aan de ideale plantenkeuze?

Dan is deze 'tuinadvies-speeddate' iets voor jou! De avond start met 10 algemene tips voor het vergroenen van stadstuinen. Vervolgens krijg je tijdens de Tuinadvies-speeddate 20 minuten de tijd om jouw specifieke vragen aan een expert te stellen. Daarbuiten kan je aansluiten bij de speeddate van anderen, om nog extra inspiratie op te doen.

Neem foto's, plannen en eerste ideeën voor je koer of tuin mee om van je speeddate een echte match te maken!

Nemen alvast deel als experten: Jean-François Van den Abeele en Els Huigens (beiden ex-bezielers van Fris in het Landschap)

Schrijf je hier in

Nog t.e.m. 1 november: bomen- en struikenverkoop

Nadien goesting gekregen om groen aan te planten? Nog tot en met 1 november kun je deelnemen aan onze bomen- en struikenverkoop. Meer info en bestellen.

En nu knallen maar!

>> Meer info en deelnemen aan de Koerknal