Inventarisatie van fauna en flora in het Ravels Kamp

13 jul 2023
Lokaal nieuws

Plantenwerkgroep Ogentroost inventariseerde Ravels Kamp in Turnhout

Op 12 juli trokken 15 belangstellenden onder leiding van Marc Smets naar dit unieke en reliëfrijke duinenlandschap, waar rond 1820 het leger van Koning Willem I een militair kamp had opgeslagen. Het gebied geraakte nadien verbost met Grove den en Amerikaanse eik. Enkele jaren geleden kon Natuurpunt dit natuurgebied aankopen en met subsidies van Life werd het oorspronkelijke landschap hersteld.

Nu grazen er schapen en de vrijwilligers van Natuurpunt organiseren geregeld beheerwerken om zo het broze evenwicht tussen de duinenvegetatie en de bramen te bewaren.

We inventariseerden typische droogteminnende soorten als Zandblauwtje, Vogelpootje, Hazenpootje, Bleekgele droogbloem, Mannetjesereprijs, Brem, Dwergviltkruid, Trekrus en Pilzegge.