Nestkasten voor onze gevederde vrienden

30 mrt 2022
Lokaal nieuws
Organisatie

Natuurpunt Leuven gaat doordacht te werk als het gaat over het plaatsen van nestkastjes. Bovendien blijkt het bouwen van nestkastjes een ideale activiteit voor natuureducatie in scholen: leerlingen leren er op een creatieve manier over vogels en bouwen verder een  band op met de natuur. Lees hier hoe we de huisvesting van onze gevederde vrienden aanpakken.

Misschien een tikje verrassend, maar soms gaat het credo ‘hoe meer, hoe beter’ niet op voor nestkastjes. In de mate dat insectenetende vogels rupsen, vlinders en motten eten wordt er in bepaalde natuurgebieden afgeraden om te veel druk te zetten op populaties die zich stilaan herstellen. Zo volgen we in Wijgmaalbroek het advies van de Vlinderwerkgroep (Natuurpunt Studie) om geen nieuwe nestkasten op te hangen in deze vochtige bossen ter bescherming van vooral de grote weerschijnvlinder en de grote vos. Dit zijn minder algemene bossoorten die optimaal dienen beschermd te worden. Er werd wel een kast opgehangen voor de torenvalk.

In Dalemhof en het aangrenzende park van Papiermoleken hingen we een twintigtal nestkasten van twaalf verschillende types. Vooral wat men niet in privétuinen zet vindt hier zijn plaats: grote gele kwikstaart, torenvalk, bonte vliegenvanger, gekraagde roodstaart, grauwe vliegenvanger, boomklever, boomkruiper en specht zien we graag nestelen in deze voor hen speciaal ontworpen nestkasten. Naast deze holenbroeders, gezien het specifieke natte biotoop van deze valleigronden, trekken we ook watervogels aan, en deze maken hun eigen nest op de bodem en tussen het riet. In de Koeheide heeft Natuurpunt hoogstamfruitbomen geplant. Eens ze oud zullen zijn zullen de volgende generaties genieten van al het leven dat in synergie leeft met deze oude bomen. Ook daar zijn nestkasten overigens nog op hun plaats.

Nestkasten en natuureducatie

Het bouwen en plaatsen van nestkasten is eveneens een geweldige, educatieve activiteit. Zo zijn we erin geslaagd om verschillende scholen te laten samenwerken rond dit thema. De afdeling hout van het BUSO in Woudlucht vervaardigde een zestigtal nestkasten van een twaalftal types, een hele klus! Met voorgeboorde gaten en aangepaste vijzen werden ze geleverd aan enerzijds de jeugdwerking van het buurthuis in Hoogland en anderzijds aan de basisschool De Ark. De kinderen zetten ze er in elkaar. Dit wekte hun interesse voor de vogels en hun specifieke rol in de natuur.

Er werden ook nestkasten geplaatst in het nieuwe voedselbos aan Hal 5 en in Wilsele. Zij zullen ervoor zorgen dat het fruit en de groenten niet te veel lijden onder de vraatzucht van insecten. Verder werden er in samenwerking met de betrokkenen nestkasten geplaatst op het industrieterrein en volkstuinen overal in de stad. Je herkent ze aan het logo van Woudlucht.

Natuurpunt Leuven organiseert regelmatig een gegidste wandeling op de stadsbegraafplaats aan de Philipssite. Daar hangen een zestigtal kasten voor meer dan twintig verschillende soorten.

Meer weten?