Koehler

LIFE Vochtig Haspengouw
LIFE+
Natura 2000
Soorten

Vlak bij natuurgebied Nietelbroeken, op de grens van Diepenbeek en Kortessem, werd een loofkortschildboktor ontdekt, een houtkever of boktor die nooit eerder gezien werd in Vlaanderen. Eerder werden in Nietelbroeken zelf, een gebied dat beheerd wordt door Natuurpunt, ook al bijzondere planten en paddenstoelen ontdekt. De nieuwe boktor is volstrekt onschadelijk.

Warme zwoele zomeravonden zijn ideale momenten om met een lichtval kevers te inventariseren. Dit jaar waren die momenten nog schaars, maar op 11 juni was het raak met een temperatuur van 23°C rond 22 uur. De werkgroep onder leiding van Luc Crevecoeur ondernam al meerdere zoektochten naar bijzondere houtkevers in de Nietelbroeken. Ditmaal werd een lichtval strategisch opgesteld op een open plek in een privébos in het gebied, omgeven door meerdere dode zomereiken. Deze val bracht enkele bijzondere soorten kevers op waaronder ook een mannetje van de Loofkortschildboktor (Glaphyra umbellatarum).

Deze soort werd nog niet eerder in Vlaanderen gezien, wel zijn er enkele oudere gegevens uit Wallonië, voornamelijk van voor 1950. In Nederland is de soort na 1980 maar op een drietal locaties gezien. De keverlarven ontwikkelen zich onder de schors van twijgen, takken en dunne stammen van verschillende loofhoutsoorten als appel, populier en houtige rozen-en braamstruiken.

Daarnaast werd diezelfde dag ook een mannetje van Pseudocistela ceramboides aangetrokken door het licht. Van deze kever zijn er meerdere waarnemingen uit Zuid-Limburg, maar nooit gebeurde dat zo noordelijk. Tot slot werden ook de eiken-ruigsprietboktor (Exocentrus adspersus) en de rode soldaatboktor (Obrium cantharinum) aangetroffen.

Hoewel Haspengouw vooral gekend is als intensieve landbouwstreek is al eerder uit onderzoeken van de werkgroep ongewervelden van LIKONA (Limburgse koepel voor natuurstudie) gebleken dat de biodiversiteit in de resterende bosfragmenten uitzonderlijk hoog is. Zo werden in 2009 in het bosreservaat Kolmont in totaal méér dan 700 keversoorten gevonden waarvan 300 houtkevers.

In Nietelbroeken, een gebied dat beheerd wordt door Natuurpunt, loopt momenteel een Life+ project voor natuurherstel. Recent werd nog een perceel met Amerikaanse eiken omgevormd naar inheems loofhout. Een beheeringreep waardoor de biodiversiteit van het gebied verder van zal profiteren.

Tekst: Luc Crevecoeur, LIKONA