Paddenschermen plaatsen langs de Doornlaarlei
Steven Roels

Team Cummins en vrijwilligers Natuurpunt plaatsen paddenschermen langs de Doornlaarlei in Rumst

24 feb 2018
Natuurbericht
Partnernieuws
Cummins

Het is inmiddels al een stevige gewoonte, de hulp van Cummins-medewerkers bij natuurprojecten van Natuurpunt Rupelstreek. Bij het afruimen van het maaisel in een oude vloeibeemd in de Oude Nete-arm in Rumst of in het Niels Broek, hulp bij het natuurbeheer in de Kleiputten Terhagen en sinds vorig jaar ook bij het plaatsen van paddenschermen langs de Doornlaarlei in Rumst.

Vier Cummins-medewerksters (Elke, Maria, Tressa en Carla) en 8 Natuurpuntvrijwilligers (Carl, Ludwig, Steven, Peter, Eddy, Jan, Jos en Erik) waren op maandag 19 februari op de afspraak voor het plaatsen van paddenschermen langs de Doornlaarlei en een stukje Lage Vosbergstraat in Rumst.

Deze mooie samenwerking zorgde ervoor dat het plaatsen van 250 meter paddenschermen in nauwelijks 2 uur tijd klaar was. Achter die paddenschermen werden op regelmatige afstanden emmers ingegraven. Trekkende padden komen in de emmers terecht, vrijwilligers van Natuurpunt zorgen ervoor dat diertjes die in de emmers terechtkomen aan de andere kant van de straat worden vrijgelaten.

De paddenoverzetactie in de wijk Lage Vosberg in Rumst, dit jaar al voor de 9de keer, is een initiatief van Natuurpunt en gemiddeld werden de voorbije jaren een 700-tal diertjes overgezet.

Het hoogste aantal werd gehaald in 2011 toen meer dan 1.200 diertjes werden overgezet. Vorig jaar werden ongeveer 800 diertjes veilig de straat overgezet.

Zodra de temperatuur s’ avonds en ‘s nachts boven de 8° stijgt, ontwaken miljoenen padden, kikkers en salamanders uit hun winterslaap. Tijdens die winterslaap zitten ze  in een holletje in de grond, onder een stapel stenen of onder een takkenhoop. Dan beginnen aan de trek naar een poel, beek of sloot, de plaats waar ze geboren werden. De afstand tussen de overwinteringsplaats en die plaats, waar ze zich willen  voortplanten, kan algauw enkele honderden meters bedragen. De amfibieën volgen zoveel mogelijk de kortste weg, en daarbij moeten ze meestal enkele straten kruisen en dat houdt risico’s in, vooral voor trekkende padden en salamanders. Kikkers zijn algauw met enkele flinke sprongen de straat over, bij kruipende padden en salamanders duurt de oversteek veel langer.

De paddentrek van de overwinteringsplaatsen naar de voortplantingspoelen start doorgaans midden februari en afhankelijk van de weersomstandigheden kan de trekperiode tot eind maart duren. Eind januari werd als gevolg van plotse hogere temperaturen reeds paddentrek vastgesteld.

Die diertjes zitten momenteel reeds op de voortplantingsplaatsen en dat kan ook een tuinvijvertje zijn.

Vooral ondiepe, kleine tuinvijvertjes kunnen de komende dagen tot op de bodem dichtvriezen. Bovendien kan er zich ook moerasgas ophopen onder het ijs. Door een wak in de vijver te maken, verhoogt men de kans dat de amfibieën deze winterprik doorkomen.

Contactpersoon paddenoverzetactie Lage Vosberg Rumst:

Ludwig Laureyssens

Email: [email protected]