Buur en Natuur
Amal vzw

Wandel mee met Buur en Natuur: nieuwkomers en natuurliefhebbers samen op pad

15 jan 2022
Lokaal nieuws
Organisatie

Met Buur en Natuur slaan Natuurpunt Regio Gent en de Gentse organisatie voor integratie en inburgering Amal vzw de handen in elkaar. Het project wil anderstalige nieuwkomers en natuurliefhebbers samenbrengen in de natuur. Door samen te wandelen leer je elkaar en de natuur beter kennen. Wil je zelf deelnemen aan zo’n wandeling? Dat kan 4-5 keer per maand.

Schrijf je meteen in. Wil je nog meer info? Lees hieronder verder.

Wat is Buur en Natuur?

Het project ‘Buur en Natuur’ brengt nieuwkomers en natuurliefhebbers samen in de natuur voor een leuke wandeling. Zo kun je elkaar beter leren kennen, en leer je ondertussen ook iets bij over de prachtige Gentse natuur.

Hoe ziet een wandeling eruit?

We gaan wandelen in een groepje. Een paar begeleiders van Buur en Natuur wacht op jou aan de startplaats en geeft een beetje uitleg. Je krijgt ook een wandelboekje mee dat je kan gebruiken als je wil. In dat boekje staat een wandelkaart met verschillende leuke natuurweetjes, opdrachtjes en tips. Verder kiest de groep hoe en hoelang er precies gewandeld wordt. We sluiten af met een drankje in het bezoekerscentrum.

Wanneer en waar?

Gemiddeld 4-5 keer per maand, van 13u45 tot 16u00, in natuurgebied de Bourgoyen en soms Drongen-Assels. Startplaats: Natuurcentrum Jan Hublé, Driepikkelstraat 32, 9030 Mariakerke (Gent) en soms Drongenplein, 9031 Drongen. Je kan de Bourgoyen bereiken met bus 3 (halte Jutestraat), te voet, met de fiets of de auto (er is een grote parking). Je kan de Drongen-Assels bereiken met bus 14, 15, 17 en 18.

Waarom dit project?

Natuurpunt Regio Gent wil meer inwoners met een migratieachtergrond op een laagdrempelige maar kwaliteitsvolle manier laten proeven van de natuur in het Gentse. We zijn er namelijk van overtuigd dat iedereen recht heeft op natuur, en dat natuur iedereen goed doet. Tegelijk willen we ook onze vrijwilligersgroep diverser maken. Dit project kan hier een impuls aan geven.

Amal wil graag nieuw- en oudkomers ondersteunen om hun netwerk uit te breiden. Zeker in tijden van corona bleek dat niet evident en was de natuur een dankbare plek om elkaar te ontmoeten.

Samen aan Zet

Om het project financieel mogelijk te maken, ontving Natuurpunt Regio Gent een subsidie binnen het programma ‘Samen aan Zet’ van de Stad Gent, dat initiatieven ondersteunt om Gentenaars in kwetsbare situaties samen te brengen en te versterken. Deze subsidie liep tot en met 31 december 2022. Maar samen met Amal doen we gewoon verder na 2022, met of zonder subsidies!

Wil je mee wandelen?

Buur en Natuur: schrijf je hier in voor een wandeling - Google Formulieren

Heb je nog vragen? Wil je meehelpen als vrijwilliger bij Buur en Natuur?

Neem contact op: [email protected] - 09 227 22 94

Ontdek Buur en Natuur in dit prachtige filmpje