Nieuwe broedvogelatlas van heel Europa: een mijlpaal

04 december 2020

Er gingen zo’n 120.000 vogelaars voor het veld in, van de Azoren tot aan de Oeral. Met één doel: na zo’n dertig jaar een nieuw overzicht krijgen van alle broedvogels van heel Europa. De resultaten zijn samengevat in de nieuwe Europese broedvogelatlas (EBBA2), een boek dat op drie december werd gepresenteerd. Wat zijn de grote verschuivingen en wat valt er nog meer op?

De Zwinduinen- en polders, van onschatbare waarde voor kustbijen!

02 december 2020

Natuur en Bos en Natuurpunt Studie sloegen de handen in elkaar om beter zicht te krijgen op het belang van de Natura 2000-natuur voor wilde bijen en om hen in de toekomst beter te kunnen helpen. In 2018 werd in het kader van het SAPOLL-project het natuurgebied Zwinduinen-en Polders aan de Oostkust in Knokke geïnventariseerd op wilde bijen. In het gebied komen een groot aantal soorten voor die enkel nog in de kustduinen worden teruggevonden. Tijdens de inventarisatie werden 91 soorten wilde bijen gevonden in het gebied. Samen met eerdere waarnemingen brengt dat het totaal aantal soorten wilde bijen in het gebied op maar liefst 102! Dit is een vierde van de Belgische fauna.

Rotszwaluw op spoed bij Maria Middelares

30 november 2020

Sinds vrijdagnamiddag 27 november 2020 kreeg de spoedafdeling van het AZ Maria Middelares in Gent een bijzondere gast op bezoek: een rotszwaluw jaagt er de ganse dag op insecten en brengt er de nacht door op smalle richels, boven de ramen op de hogere verdiepingen. Zowel voor de rotszwaluw, de verpleegkundigen als voor vogelspotters is dit een uitzonderlijke ervaring.

Uitbraak vogelgriep H5N8 in België

26 november 2020

Op verschillende plekken in Nederland en België werden onlangs uitbraken van vogelgriep vastgesteld. Er bestaan verschillende varianten van het vogelgriepvirus, zo hebben sommige varianten weinig invloed op wilde vogels, maar zijn ze desastreus voor pluimvee, zoals kippen. Nu gaat het helaas om een hoog besmettelijke en gevaarlijke variant H5N8. Daarom: wees alert als je dode vogels vindt.

Nachtvlinderfauna in beweging: bossoorten rukken op

25 november 2020

Het nachtvlinderseizoen loopt nu echt op zijn einde. De herfst van 2020 had heel wat verrassingen in petto. Naast zeldzame trekvlinders zet de opmars van bepaalde bossoorten zich door. Die worden talrijker en worden nu steeds vaker gemeld in het bosarme West-Vlaanderen. Wat is daar aan de hand? (Spoiler alert: we weten het niet goed.)

De hooiwagen Odiellus spinosus: een rijzende ster

20 november 2020

Steeds vaker wordt de hooiwagen Odiellus spinosus (vooralsnog zonder Nederlandse naam) ingevoerd op Waarnemingen.be. Dat is opvallend omdat deze soort pas in 1990 voor het eerst gevonden werd in ons land en tot 2010 een echte zeldzaamheid was. Ondertussen lijkt de soort heel Vlaanderen af te schuimen en dan vooral de grote steden.

Het belang van zwammen voor natuurlijke verjonging van beuk

17 november 2020

Om uit te groeien van zaad tot boom moeten beuken heel wat obstakels overwinnen. Ze moeten opgroeien met weinig zonlicht en staan onder druk van planteneters en parasieten. Gelukkig kunnen ze rekenen op een nauwe samenwerking (symbiose) met ectomycorrhizazwammen voor een verhoogde opname van voedingsstoffen en bescherming tegen wortelparasieten. Welke zwammen er van belang zijn tijdens de eerste levensjaren van een boom is nog niet goed geweten. Onderzoekers van het INBO en KU Leuven trokken naar het Zoniënwoud om dit te onderzoeken.

Hommels hebben reisplannen

12 november 2020

Dankzij waarnemingen van vogelkijkers hebben Wageningse onderzoekers ontdekt dat hommels kunnen migreren over honderden kilometers. Ook in België blijken hommels vaak op zee waargenomen te zijn. Hommels zijn daarmee niet de enige insecten die trekken over grote afstanden. Ook van libellen, zweefvliegen en lieveheersbeestjes zijn gelijkaardige fenomenen bekend.

Volg de corona-natuur-etiquette op je wandeling

12 november 2020

Sinds de start van de tweede lockdown wordt de natuur opnieuw overspoeld door wandelaars. Als we ons allemaal houden aan de 'corona-natuur-etiquette' blijft het gezond en veilig voor mens en natuur.

Nieuwe paddenstoel voor de Benelux in de Hagelandse vallei

09 november 2020

In het natuurgebied Hagelandse vallei van Natuurpunt Holsbeek (Vlaams-Brabant) werden de afgelopen jaren al verschillende zeldzame paddenstoelen gevonden. Eind oktober werd nog een topsoort aan het lijstje toegevoegd, Arrhenia discorosea, nieuw voor de Benelux. Deze soort is in Oost en Zuid- Europa gekend als opruimer van vermolmd hout in riviervalleien en werd hier in de vallei aangetroffen in een oud populierenbos. Vanwege de voorkeur voor vermolmd dood hout stellen we als Nederlandse naam molmtrechtertje voor.

Indrukwekkende kraanvogeltrek verwacht in het oosten van het land!

05 november 2020

Sinds begin oktober verzamelen honderdduizenden kraanvogels in het noorden en oosten van Duitsland om in twee tot drie grote golven richting de overwinteringsgebieden in Zuid-Frankrijk en Spanje te trekken. Er wordt verwacht dat de komende dagen tienduizenden kraanvogels over het oosten van België zullen vliegen. Dit jaarlijks terugkerend fenomeen is één van de meest indrukwekkende natuurevenementen in ons land.

Ook amfibieën vechten tegen pandemie

02 november 2020

Covid-19 slaat hard toe. De pandemie slaat wild om zich heen en is nog niet onder controle. Maar tegelijk worden ook amfibieën wereldwijd geteisterd door een pandemie. Recent onderzoek van de UGent heeft aangetoond dat de schimmelziekte chytridiomycose in België wijdverspreid voorkomt bij onze amfibieënpopulaties maar dat er maar een laag sterftecijfer is.

Hoe vlinders het hoofd koel houden

02 november 2020

De voorbije zomers illustreerden dat vlinders in tijden van klimaatverandering niet alleen moeten omgaan met een toename van de gemiddelde temperatuur, maar nog meer met steeds vaker voorkomende weersextremen: van langdurige droogtes tot hittegolven. Brits onderzoek brengt grote verschillen op vlak van temperatuurbuffering aan het licht: de ene soort is er beter in dan de andere. En dat kan gevolgen hebben voor de overlevingskansen van die vlinders.

Kerkhoven en begraafplaatsen bruisen van het leven

29 oktober 2020

-Kerkhoven en begraafplaatsen kunnen een verrassende biodiversiteit bevatten. Tal van bijzondere dieren, planten en paddenstoelen vinden er vandaag een ‘laatste rustplaats’, dankzij de aanwezigheid van specifieke biotopen. Daarom verdient het beheer van deze gebieden onze aandacht. In Vlaams-Brabant werd de afgelopen 2 jaar, met financiële ondersteuning van de provincie, de biodiversiteit van kerkhoven en begraafplaatsen in kaart gebracht en werden enkele acties ondernomen voor het creëren van draagvlak en behoud van deze natuurwaarden.

Huisgierzwaluw boven Blankenberge: een nieuwe soort voor België

27 oktober 2020

Maandag 26 oktober 2020 werd om 15u24 een huisgierzwaluw ontdekt boven de Kustbaan in Blankenberge. Deze soort werd nog nooit eerder in België waargenomen en kon dan ook rekenen op heel wat belangstelling van toegesnelde vogelaars. De vogel bleef aanwezig tot in de avondschemer maar werd de dag erna (voorlopig) niet meer opgemerkt.

Faunapassages in het Zoniënwoud goed gebruikt door sprinkhanen en loopkevers

26 oktober 2020

In 2019-2020 onderzocht Natuurpunt Studie - in opdracht van het Departement Omgeving en met medewerking van het Agentschap Natuur en Bos - welke dieren gebruik maken van enkele faunapassages in het Zoniënwoud. Uit een eerder onderzoek bleek al dat heel wat zoogdieren deze passages gebruiken. Verder onderzoek toont nu aan dat ook tal van ongewervelden - waaronder een aantal soorten die erg gevoelig zijn voor versnippering - deze faunapassages gebruiken.

Eieren rapen aan de Belgische kust

23 oktober 2020

In de Noordzee komen verschillende soorten roggen en haaien voor. Veel van deze soorten planten zich voort door leerachtige eikapsels te leggen, die regelmatig aanspoelen op onze stranden. Van elke soort ziet het eikapsel er anders uit. Hierdoor kan je een eikapsel tot op soort identificeren. Via jaarlijks georganiseerde citizen science projecten, ook wel "egg case hunts" genoemd, werken vrijwilligers uit verschillende landen samen om te zoeken naar haaien- en roggeneieren langsheen de stranden. Deze zoektochten leveren belangrijke wetenschappelijke inzichten op over de geografische spreiding, populatiegrootte en reproductie van roggen en haaien.

Eerste broedgeval van koereiger in de Blankaart

21 oktober 2020

De Blankaart in Woumen (West-Vlaanderen) is een belangrijk broedgebied voor reigers. Met een kolonie van blauwe reigers, lepelaars, kleine zilverreigers en grote zilverreigers mag het belang van dit natuurgebied niet worden onderschat. In 2020 werd hier voor het eerst ook een broedgeval van een koereiger vastgesteld.

De komst van de gestreepte Amerikaanse rivierkreeft in Vlaanderen, een streep door de rekening voor de Vlaamse natuur?

19 oktober 2020

In de zomer van 2019 werd de gestreepte Amerikaanse rivierkreeft (Procambarus cf. acutus) aangetroffen in Antwerpen en Oost-Vlaanderen. Een revisie van de waarnemingen van rivierkreeften op het digitale dataplatform waarnemingen.be leverde vervolgens nog waarnemingen op van twee andere locaties in Antwerpen en Limburg waardoor de soort uiteindelijk in drie provincies aanwezig blijkt te zijn. Dit is al de vijfde exotische rivierkreeft voor ons land.

Recordaantallen buizerds over Lage landen

15 oktober 2020

Ongewoon hoge aantallen buizerds trokken gisteren over ons land, zelfs in flinke groepen. Op heel wat trektelposten werden honderden exemplaren genoteerd. Op de telpost ‘Averbode Bos en Heide’ werden 778 overtrekkende buizerds geteld. Dit is een nieuw Belgisch record: nooit eerder werden er op één dag vanop één locatie zoveel overtrekkende buizerds geregistreerd. Het vorige record werd gevestigd op 15 oktober 2011: toen werden op de telpost van Kristallijn-Maatheide 644 buizerds geteld.