Ontsnippering in Nationaal Park Hoge Kempen erg succesvol voor zeldzame gladde slang

22 juni 2021

In 2020 onderzocht Natuurpunt twee multifunctionele bruggen en één ecoduct over de E314 in Limburg. Dit onderzoek toonde aan dat verschillende soorten reptielen en amfibieën al vlot gebruik maken van deze ontsnipperende infrastructuurwerken. De studie werd uitgevoerd in opdracht van het Departement Omgeving.

Veenherstel in de Vallei van de Zwarte Beek goed voor zeldzame watersnip

18 juni 2021

De watersnip is in Vlaanderen een zeldzame broedvogel. Sinds de jaren 1970 gaat het aantal broedpaar stelselmatig achteruit. Een van de redenen is de afname van geschikt broedareaal. In de Vallei van de Zwarte Beek in Beringen is er de afgelopen jaren sterk ingezet op veenherstel om de watersnip weer alle kansen te geven. En de resultaten zijn veelbelovend!

Uitgestorven gewaande waterkever van zilte habitats na 68 jaar teruggevonden

16 juni 2021

Zilte graslanden vormen een erg bijzonder leefgebied. Er leven planten en dieren die aangepast zijn aan de zoute omstandigheden. De oppervlakte zilte habitats is in ons land beperkt en de insecten die er voorkomen, zijn nog niet erg goed onderzocht. Dit jaar werd in een zilte kreek in Lissewege een waterkever aangetroffen die sinds 1953 niet meer in ons land gemeld was.

Zandwinning in natuurgebied op zee: nog van deze tijd?

11 juni 2021

De Noordzee is het grootste natuurgebied van België. Meer nog, je zou de Noordzee kunnen beschouwen als de 11de provincie van België, met een oppervlakte van bijna 3.500 km². Het is de thuis van meer dan 2.100 soorten planten en dieren. Maar de toestand van de Noordzeenatuur is zorgwekkend, ondanks beschermde Natura 2000-gebieden. Verstorende activiteiten, zoals zandwinning, gaan onverminderd door, zelfs in beschermd natuurgebied. Daarom roept de 4Sea coalitie (Bond Beter Leefmilieu, Greenpeace Belgium, Natuurpunt en WWF België) op tot afbouw en uiteindelijke stopzetting van zandwinning in natuurgebieden op zee.

Ongewone aantallen harige mosdiertjes op Belgische stranden

10 juni 2021

Mosdiertjes zijn bij het grote publiek niet echt bekend maar kunnen soms talrijk opduiken. Het harig mosdiertjes is de algemeenste soort. In 2020 was er een invasie van op de Nederlandse stranden. Ze lagen in tapijten van tientallen meters breed en honderden meters lang, tot kniehoog. Gelukkig was het toen al herfst, want op een warme zomerdag zou je ze niet alleen zien maar ook ruiken. Zo’n massa harige mosdiertjes op het strand was nog maar één keer in 120 jaar gemeld. En nu zijn er signalen van een toename van de hoeveelheden die aanspoelen op de Belgische stranden.

Grauwe stofuil spoort door Vlaanderen

08 juni 2021

De grauwe stofuil is niet moeders mooiste: het is een middelgrote, grijze nachtvlinder, met enkele (soms vage) dwarslijnen. Toch is het een vlinder met een interessant verhaal. Hij koloniseert ons land, maar niet vanuit het zuiden zoals veel warmteminnende soorten doen. En opvallend: zijn opmars lijkt vooral per trein te verlopen.

Influx van roze spreeuwen!

02 juni 2021

De roze spreeuw is het zeldzame broertje van onze ‘gewone’ spreeuw en komt normaal in het uiterste oosten van Europa voor. Sinds gisteren duiken ook in ons land de eerste exemplaren op.

Wilde bijen en bebouwing: meer verliezers dan winnaars

31 mei 2021

Bebouwd gebied blijkt een geschikte leefomgeving te zijn voor heel wat wilde bijen, en ook honingbijen doen het opvallend goed in steden. Onder al deze positieve berichtgeving zouden we bijna vergeten dat bebouwing en vertuining ook gepaard gaan met de teloorgang van nog aanwezige meer natuurlijke leefgebieden en landschapselementen. Verstedelijking is dus wellicht niet alleen een succesverhaal voor wilde bijen. In een recent artikel in het themanummer “bijen in stad en dorp” van het tijdschrift Hymenovaria werd een eerste analyse gemaakt van welke bijensoorten houden van bebouwd gebied, maar ook welke niet.

Blij toch nog eens een koolwitje te zien!

27 mei 2021

Het contrast tussen de bijzonder kille, natte maanden april en mei dit jaar en de warme, droge voorjaren de afgelopen drie jaar kon moeilijk groter zijn. Dat heeft momenteel ook enorme gevolgen voor vlinders: geen enkele dagvlindersoort haalt normale aantallen momenteel, van de meeste soorten vliegt er amper 40% en een derde van de soorten haalt zelfs geen 20% van de normale aantallen. Droeve tijden voor vlinderliefhebbers!

Zuiderse steeneik brengt volk mee

19 mei 2021

Na de droge zomers van de afgelopen jaren gaan steeds meer stemmen op om zuiderse en meer droogtebestendige bomen in tuinen aan te planten. Het aanplanten van Zuid-Europese soorten zijn daarbij te verkiezen boven boomsoorten afkomstig van andere continenten. Steeneik is zo’n mediterrane boom die steeds vaker wordt aangeplant. Door inspectie van steeneiken kwam aan het licht dat ook zuiderse nachtvlinders meegereisd zijn met de bomen.

Ruige dwergvleermuis vliegt de Noordzee over

14 mei 2021

De ruige dwergvleermuis is een kleine vleermuizensoort die over grote afstanden trekt. Hierbij volgt ze vaak de kust, maar er is nog veel onbekend over het trekgedrag van vleermuizen. Afgelopen week vloog een gezenderde ruige dwergvleermuis méér dan 200 km over de Noordzee, van Minsmere in Engeland naar Wijk aan Zee in Nederland. Zo’n oversteek is niet zonder gevaar, want windturbines aan de kust en op zee kunnen sterfte veroorzaken bij vleermuizen. Daarom is het belangrijk om meer inzicht te krijgen in wanneer en onder welke omstandigheden vleermuizen over zee en langs de kust migreren, zodat het risico op sterfte bij windturbines vermeden kan worden.

Vernieuwde ObsIdentify herkent en daagt je uit

12 mei 2021

Vandaag lanceert Natuurpunt de vernieuwde versie van de populaire natuur-app ObsIdentify. Welke vlinder zit daar? Welke plant is dat? Maak een foto met je smartphone en ObsIdentify geeft je het antwoord. De app herkent 22.303 soorten wilde dieren en planten. De badges en challenges dagen je uit om nieuwe soorten te ontdekken. Jij leert de natuur beter kennen en je waarnemingen helpen bij het onderzoek naar de natuur in België.

Reddingsoperatie voor de laatste knoflookpadden van België

11 mei 2021

In het brongebied van de Dommel, Bolisserbeek en Zwarte beek werkt Natuurpunt aan een reddingsoperatie voor de knoflookpad. Hiervan leven in België nog maar een beperkt aantal dieren op twee locaties in Limburg. Om de soort te redden zijn poelen aangelegd, houtkanten aangeplant en een naaldhoutplantage omgevormd naar heide. De herstelwerken worden ondersteund door de Europese Commissie, het Agentschap Natuur en Bos en de gemeenten Peer en Hechtel.

Vlaamse wulp illegaal afgeschoten in Frankrijk

06 mei 2021

Het gaat niet goed met de wulp. De voorbije 30 jaar daalde de Europese populatie met naar schatting 30% tot 49%. Hierdoor staat de soort op de Europese Rode Lijst in de categorie ‘kwetsbaar’. En ook in Vlaanderen gaat het de soort niet voor de wind. Elke wulp doet er dus toe. Ook de Vlaamse wulp die op 8 augustus 2020 illegaal werd afgeschoten voor de Franse kust.

Egel nog steeds meest gemelde verkeersslachtoffer in Vlaanderen

05 mei 2021

Tijdens het project ‘Dieren onder de wielen 3.0’ brachten vrijwilligers de voorbije drie jaar verkeersslachtoffers van wilde dieren in kaart. In totaal werden 30.873 slachtoffers gemeld op de Vlaamse wegen. De trieste top 3 van meest gemelde verkeersslachtoffers bestaat uit egel, gewone pad en houtduif. Ook gegevens over aanrijdingen met grote zoogdieren, verzameld door verschillende lokale politiezones, werden toegevoegd. Dit resulteerde in meer dan 1100 reeën en 263 everzwijnen, een belangrijke inhaalslag van gegevens van verkeersslachtoffers van grote zoogdieren. Op basis van de resultaten kunnen knelpunten in het verkeer gericht worden aangeduid en aangepakt.

Zeldzame lammergier overnacht in het Waasland

03 mei 2021

Op 29 april 2021 trok een zeldzame lammergier over België. Tegen de avond ging de vogel slapen in het Stropersbos in Sint-Gillis-Waas. Het ging om een vogel die in gevangenschap geboren is en die in Frankrijk werd uitgezet. Eglazine (zo heet de vogel) draagt een zender. Hierdoor konden de exacte coördinaten van de slaapplaats achterhaald worden. Op 30 april kon de slaapboom dan ook snel gelokaliseerd worden. Eglazine maakt deel uit van een re-introductieproject van de Vulture Conservation Foundation.

Laat de zeeraket bloeien op het strand

28 april 2021

De lockdown in het voorjaar van 2020 zorgde aan de kust voor een opvallend verschijnsel: de snelle opmars van de zeeraket op het strand. Dit plantje is de eerste aanzet tot duinvorming. Het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ) telde op een derde van de stranden tot duizend keer meer plantjes dan normaal. Een groot verschil met andere jaren. Ondertussen trekken toeristen weer massaal naar de kust en dreigt ook de zeeraket weer te verdwijnen nu in april (de kiemmaand van zeeraket) volop gewerkt wordt om de stranden voor te bereiden op de zomer.

Vestigt de onvoorspelbare bijvlieg zich definitief in Vlaanderen?

25 april 2021

Bijvliegen behoren tot de zweefvliegen, de best bestudeerde vliegenfamilie in ons land. Onder die bijvliegen vinden we enkele van de meest opvallende en meest algemene soorten. De onvoorspelbare bijvlieg was tot voor kort een van de minder algemene soorten, in sterk wisselende aantallen. Het ene jaar kan je je suf zoeken naar de soort, het andere jaar zie je de een na de andere (zo onvoorspelbaar is deze bijvlieg). Dit komt doordat de onvoorspelbare bijvlieg vooral ten zuiden van ons land voorkomt, maar in sommige jaren massaal tot bij ons kan vliegen. Dit jaar lijkt er meer aan de hand.

Klimaatoplossingen voor kamsalamander in Pikhakendonk

22 april 2021

De kamsalamander heeft het moeilijk om stand te houden in het Vlaamse landbouwlandschap. Kleine landschapselementen als poelen, houtkanten en knotwilgenrijen verdwijnen in sneltempo. Nochtans is de kamsalamander daarvan afhankelijk. Gelukkig worden op heel wat plaatsen maatregelen genomen om het leefgebied van deze Rode Lijst-soort te verbeteren. Zo ook in natuurgebied Pikhakendonk in Boortmeerbeek.

Hoe kunnen we de wilgendiversiteit verhogen?

20 april 2021

Knotwilgenrijen zijn alomtegenwoordig in het Vlaamse landschap. Ondanks de grote visuele en historische waarde, werden in het verleden kansen gemist op vlak van biodiversiteit omdat de wilgenpoten meestal van dezelfde moederboom komen. Wilgenliefhebber Pol Meert geeft in dit bericht aan hoe en waarom we best meer aandacht schenken aan biodiversiteit bij het aanplanten van wilgenrijen.