Nieuws | Natuurpunt

Stille waters doorgronden: wat leeft er in je vijver?

17 augustus 2018

Poelen, vennen, (tuin)vijvers, grachten en overstromingsplassen zijn vaak van groot belang als leefgebied voor planten en dieren. Toch zijn ze een stuk minder goed onderzocht dan stromende rivieren of meren. Provincie Limburg wil stille waters en hun natuurwaardes beter in kaart brengen, met de hulp van burgeronderzoekers.

Voerense hazelmuizen groeien trager door droogte

13 augustus 2018

Hazelmuisjongen in Voeren groeiden dit jaar veel trager dan andere jaren, waarschijnlijk als gevolg van minder melkproductie bij de moeder in deze droge periode. De voortplanting begon ook een paar weken later dan normaal, door voedselgebrek in het voorjaar. Bovendien kregen de slaapmuizen af te rekenen met veel meer teken. Waar voldoende structuurrijke vegetatie en een gevarieerd voedselaanbod was, bleken de gevolgen beter mee te vallen.

Blauwalgen: waar komen ze vandaan?

08 augustus 2018

Heel wat waterpartijen hebben na deze periode van aanhoudend droog en warm weer af te rekenen met algenbloei. Vooral de mogelijk giftige blauwalgen halen daarbij het nieuws, omdat ze een gevaar vormen voor watervogels en de zwempret steevast verpesten. Maar waar komt het fenomeen precies vandaan?

Zeldzaam Twaalfvleklieveheersbeestje gespot in Provinciedomein Huizingen

08 augustus 2018

Natuurpunt bestudeerde op vraag van de provincie Vlaams-Brabant, de oude kasteelparken van de domeinen Huizingen en Hanenbos. Het gebied huisvest heel wat zeldzame soorten. Zo broeden de Zwarte specht en de Havik er en de Bosvleermuis, Bunzing en Hazelworm komen er voor. De grootste verrassing was de vondst van het Twaalfvleklieveheersbeestje. Het gebied is de eerste vindplaats van deze soort voor Vlaams-Brabant.

Wespen in het land: wat er aan de hand is, en wat je kan doen

07 augustus 2018

Bij de barbecue, op het terras of recht in je zoete zomerdrankje: daar zijn de wespen weer. En door de lange droogte en het hoge insectenaanbod zijn ze dit jaar met velen. Waarom duiken ze precies nu op? Wat valt eraan te doen? En doen ze ook nuttige dingen?

Warme nachten, maar weinig nachtvlinders

03 augustus 2018

Nachtvlinderliefhebbers kijken er traditioneel naar uit: die enkele warme nachten per jaar, waarop het kwik nauwelijks onder de 20°C zakt. Dat zijn traditioneel de topmomenten voor nachtvlinders. Zulke warme nachten waren de afgelopen weken niet uitzonderlijk, maar hoge aantallen nachtvlinders blijven uit. Vooral van enkele algemene soorten blijven de aantallen bedroevend laag.

Klein koolwitje wint tuinvlindertelling, maar aanhoudende hitte zorgt voor extreem lage aantallen

30 juli 2018

Het klein koolwitje was dit weekend de meest gespotte vlinder tijdens de hittegolf-editie van het Grote Vlinderweekend van Natuurpunt. Het groot koolwitje kwam op de tweede plaats, gevolgd door de atalanta. Maar het opvallendst waren de erg lage aantallen per tuin: voor veel soorten bleek de vliegpiek al vroeger dan normaal voorbij, en tegelijk zijn heel wat nectarplanten uitgedroogd. Afgelopen weekend telden 4531 Vlamingen vlinders in hun tuin, de resultaten stromen nog volop binnen.

Sprinkhanen springen topjaar tegemoet dankzij zomerweer

25 juli 2018

Van verschillende soorten sprinkhanen worden de hoogste aantallen van de voorbije tien jaar gemeld. Voorts zijn verschillende sprinkhaansoorten er vroeger bij dan gewoonlijk. Dat hebben ze te danken aan de zeer warme temperaturen van de voorbije maanden.

Zo vermijd je dat dieren met dorst verdrinken

24 juli 2018

Zoogdieren, vogels, insecten en zelfs amfibieën trekken in een kurkdroge periode op zoek naar water. Maar dat loopt soms verkeerd af: egels verdrinken in vijvers met te steile oevers, steenuilen in veedrinkbakken en zelfs kikkers leggen het loodje in zwembaden. Dit kan je doen om drama's te vermijden.

Overleeft Merel nog een uitbraak van het usutuvirus?

23 juli 2018

In 2016 werden 15% minder Merels geteld na de uitbraak van het usutuvirus, vorig jaar verloren we meer dan de helft van de lijsterachtigen. Dat blijkt uit monitoring door Natuurpunt. Maar er lijkt nog meer onheil op komst: de afgelopen dagen kwamen er opnieuw verschillende meldingen binnen van zieke Merels. Natuurpunt en Vogelbescherming Vlaanderen roepen op om slachtoffers te melden via waarnemingen.be en zieke dieren binnen te brengen in een van de vogelopvangcentra om verdere verspreiding af te remmen. Het virus verspreidt zich via muggen en is niet te genezen.

Zo helpt maaibeheer graslanden open en gezond te houden

13 juli 2018

Met het droge weer is het maaiseizoen volop aan de gang. Ook in natuurgebieden wordt momenteel heel wat gemaaid en gehooid. Doel: het behoud van graslanden en kansen geven aan dieren en planten die afhankelijk zijn van dit specifiek leefgebied. Toch is de ene maaibeurt de andere niet.

Vlinders zijn vroeger en talrijker, maar droogte kan hen parten spelen

05 juli 2018

De uitzonderlijke weersomstandigheden van de afgelopen weken hebben gezorgd voor uitzonderlijk veel vlinders. Van verschillende soorten worden de hoogste aantallen opgetekend in 10 jaar tijd. Ook opvallend: de meeste zomervlinders zijn er dit jaar zo’n twee weken vroeger bij. Toch dreigt de aanhoudende droogte de vlinderpret voortijdig te bederven.

Natuurherstel in Vlaanderen loont voor libellen

02 juli 2018

Zowel zeldzame als algemene libellensoorten zijn sterk toegenomen in verschillende regio’s in Vlaanderen. Omdat libellen indicatoren zijn van goede kwaliteit van water en natuur, is dat uitstekend nieuws. Toch zijn er nog een aantal ‘zorgenkindjes’ die het nog steeds erg moeilijk hebben. Sommige van die soorten hebben beheer op maat nodig, voor andere is eerst en vooral onderzoek nodig.

Zo kan de terugkeer van de wolf ook goed zijn voor de rest van de natuur

29 juni 2018

Groot nieuws: de wolf is terug! Maar hoe kunnen we het draagvlak voor wilde dieren behouden? En hoe kan de terugkeer van de wolf ook goed zijn voor de rest van de natuur?

Overwinning op zee

29 juni 2018

Op aandringen van Natuurpunt en WWF België stemde het Europees parlement op 14 juni 2018 tegen een voorstel dat de natuurwaarden in onze Noordzee bedreigt. Volgens het voorstel zou er nog bodemberoerende visserij mogelijk zijn in het natuurgebied de Vlaamse Banken, net op de plaats met de meest kwetsbare natuur.

Topjaar voor kleine pages

27 juni 2018

Kleine pages, zoals de Eiken- en Iepenpage, worden doorgaans weinig opgemerkt. Ze leiden een mysterieus bestaan dat zich vooral in boomkruinen afspeelt. 2018 blijkt echter een topjaar voor beide soorten te zijn.

Heeft akkerflora nog toekomst in Vlaanderen?

26 juni 2018

Ooit kleurden de akkers van rood naar blauw tot geel door een grote rijkdom aan akkerkruiden die tussen de gewassen konden groeien. Met de komst van herbiciden werden ze plots als “onkruiden” bestreden om de opbrengst te verhogen. Chemische onkruidbestrijding werd het handelsmerk van de agro-industrie, waardoor veel van deze soorten akkerkruiden bijna volledig verdwenen zijn uit Vlaanderen. Bestaat er nog een kans om ze terug te krijgen?

Luxemburg verlengt verbod op vossenjacht wegens groot succes

21 juni 2018

In Groothertogdom Luxemburg is het voor het vierde jaar op rij verboden om op Vossen te jagen. Het verbod werd verlengd wegens het grote succes. De jachtsector voorspelde een explosie in de vossenpopulatie en een verhoogd infectierisico voor vossenlintworm, maar daar blijkt helemaal geen sprake van te zijn.

Tijd voor kokkels, mossels en exoten

20 juni 2018

Met de zomer in aantocht komt ook de schelpenjacht weer op gang. Grote kans dat je daarbij op onze stranden allerlei exotische en fossiele exemplaren aantreft. Naar schatting 40% van alle gevonden schelpen betreft resten van lang geleden gestorven weekdieren. Zo’n 13% hoort tot een soort die met de hulp van de mens uit andere continenten is ‘overgewaaid’ en zich intussen in de ondiepe kustwateren heeft gevestigd.

Onverwacht goed jaar voor de met uitsterven bedreigde Maanwaterjuffer

18 juni 2018

Van de Maanwaterjuffer blijven in Vlaanderen nog maar een handvol populaties over. Hoewel de soort al jaren achteruit boert, is 2018 een topjaar voor de Maanwaterjuffer. Met een Vlaams Meetnet houden we de vinger aan de pols.