Ongeziene influx van zadellibellen aan de kust

15 oktober 2018

Dat veel vogels in de herfst honderden kilometers afleggen, is algemeen bekend, maar dat sommige libellen dat ook kunnen, is minder geweten. De zadellibel is zo’n soort die duizenden kilometers kan afleggen. Deze Afrikaanse libel wordt de laatste jaren wel vaker in België gemeld, maar het voorbije weekend vond een ongeziene influx plaats.

Opvallend veel wantsen deze herfst

11 oktober 2018

Bij Natuurpunt krijgen we dagelijks vragen over de ongewone aantallen wantsen die zich dit najaar in en rond huizen ophouden. Om welke soorten gaat het? Is dit iets om je zorgen over te maken? We zetten het even op een rijtje.

Stadsmezen hebben het niet onder de markt

10 oktober 2018

In een stadstuin maak je een even grote kans op een bezet mezenkastje als in een plattelandstuin. Maar zijn de mezenjongen die uitvliegen ook even gezond? Tuinvogels proberen zich op uiteenlopende manieren aan te passen aan de verstedelijking van hun leefgebieden. Hoe goed dat lukt, werd onderzocht in het SPEEDY-project.

Ruim 300.000 trekvogels boven ons land geteld afgelopen weekend

08 oktober 2018

Afgelopen weekend werden 315.364 trekvogels geteld, verspreid over 61 Belgische telposten. Dat is een record voor de EuroBirdwatch-tellingen. Opvallend waren de hoge aantallen graspiepers, kneus en zanglijsters. EuroBirdwatch is een trektelevenement dat Birdlife organiseert in 41 Europese en Centraal-Aziatische landen.

Brussel is schildpaddenhoofdstad

04 oktober 2018

In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zitten honderden waterschildpadden. Roodwangschildpad, Geelwangschildpad en Geelbuikschildpad zijn het talrijkst. Maar intussen duiken ook andere (onder)soorten op. Hoe komen ze hier terecht?

Zeldzame lederschildpad gespot voor de kust van Nieuwpoort

01 oktober 2018

Op 27 september 2018 werd een zwemmende lederschildpad gefilmd voor de kust van Nieuwpoort. Het is pas de vierde keer dat deze soort in Belgische wateren werd waargenomen.

Nieuwe hooiwagensoort voor het eerst in België

27 september 2018

Hooiwagens zijn geen echte spinnen, maar behoren tot de spinachtigen. Ze zijn zelfs nauwer gerelateerd aan de schorpioenen dan aan de spinnen. In ons land komen een dertigtal soorten hooiwagens voor. Dankzij een gedocumenteerde melding in waarnemingen.be kon de soort Megabunus diadema voor het eerst voor België worden aangetoond.

Stadsnachtvlinders zijn 'extra-large'

26 september 2018

Onderzoek in Brussel en Vlaams-Brabant heeft uitgewezen dat vooral de grotere nachtvlindersoorten weten te overleven in de stad. Zelfs binnen één soort zijn ‘stadsexemplaren’ gemiddeld groter dan soortgenoten uit niet-verstedelijkte leefgebieden.

Wat doet verstedelijking met fauna en flora?

21 september 2018

Verstedelijking neemt wereldwijd in een hoog tempo toe. Resultaat: een toenemende druk op de dieren die er leven. Maar de natuur blijft niet bij de pakken zitten: soortgroepen blijken zich genetisch aan te passen aan hun moeilijkere leefomgeving. 59 biologen uit 5 Belgische onderzoeksinstellingen onderzochten hoe o.a. bacteriën, sprinkhanen, watervlooien, vogels en vlinders at volop doen in Brussel, Antwerpen, Gent en Leuven.

Oesterbankherstelproject kan ook Belgische oester terugbrengen

19 september 2018

Een uniek oesterbankherstelproject dat half mei op meerdere locaties in het Nederlands deel van de Noordzee is gestart, lijkt succesvol uit te pakken. Het project experimenteerde met 3D-geprinte rifstructuren, en herstel van oesterbanken in zowel windmolenparken als op grotere diepte (28 meter). Daarnaast zijn er afspraken gemaakt over beperkingen voor bodemberoerende visserij op de herstellocaties. Een inspirerend voorbeeld voor het herstel van oesterpopulaties in het Belgisch deel van de Noordzee.

Mooie nazomer, maar waar zijn de vlinders?

18 september 2018

Met temperaturen boven 25 graden belooft het deze week uitstekend vlinderweer te worden. Maar er vliegen momenteel opvallend weinig vlinders rond. Toch zijn er lichtpuntjes: voor enkele minder algemene soorten is september 2018 een topmaand.

Nieuwe roofvlieg voor België duikt op in de Liereman

13 september 2018

Met hun steeksnuitje zien roofvliegen er gevaarlijk uit, maar voor mensen zijn ze dat niet. Van deze weinig aaibare vliegenfamilie waren tot voor kort 50 soorten uit België bekend. Daar is nu een soort bij gekomen: de Gouden dennenstamjager, een soort die in de buurlanden al sterk in opmars was. Kroniek van een aangekondigde vondst.

Belgische fauna is een bladwespensoort rijker

11 september 2018

Bladwespen vormen een weinig gekende groep binnen de wespachtigen. En onbekend maakt onbemind… De voorbije jaren neemt de aandacht voor bladwespen stilaan toe en recent werd nog een nieuwe soort voor België genoteerd.

Spinnentijd: 5 misverstanden over achtpotigen

05 september 2018

In de herfst komen ze massaal naar binnen, ze kruipen in je mond terwijl je slaapt en ze verplaatsen zich via afvoerbuizen: spinnen vallen ten prooi aan de meest fantasierijke verhalen. Maar wat is er eigenlijk van aan?

Nieuwe dagvlinders in de provincie Antwerpen

31 augustus 2018

De warme zomermaanden maakten van 2018 een uitzonderlijk jaar voor de verspreiding van dagvlinders in de provincie Antwerpen. In de provincie werden dit jaar 2 soorten ontdekt die daar nooit eerder rondvlogen, en een aantal zuidelijke soorten zijn de provincie in sneltempo aan het koloniseren.

Spoorkrekel duikt voor het eerst op in België

30 augustus 2018

In het Sigmagebied De Bunt in Hamme zijn deze maand Spoorkrekels opgemerkt. Het gaat om de eerste melding van deze krekelsoort in ons land. Spoorkrekels komen vooral voor in Zuid-Europa en worden de afgelopen jaren steeds noordelijker gevonden. De waarnemingen situeren zich vaak -je raadt het al- in de omgeving van spoorterreinen.

Na anderhalve eeuw weer broedende Raven in Vlaanderen

28 augustus 2018

Raven hebben succesvol gebroed in het Meerdaalwoud bij Leuven. Het gaat om het eerste bevestigde broedgeval van de iconische vogelsoort in Vlaanderen sinds 1865. Een teken van hoop voor de natuur.

Vleermuizenonderzoek onthult geheimen van grootste kraamkolonie van Vlaanderen

24 augustus 2018

De voorbije maanden onderzocht de Vleermuizenwerkgroep van Natuurpunt, met steun van de provincie Antwerpen, de grootste kolonie vleermuizen van Vlaanderen, in Herentals. 10 Ingekorven vleermuizen werden gezenderd en op de voet gevolgd, met behulp van lichtgevoelige camera’s, batdetectoren en zelfs een vliegtuigje. Het unieke onderzoek levert belangrijke inzichten die kunnen leiden tot een betere bescherming van deze kolonie, en van de soort in het algemeen.

Ook in Wallonië zijn de wolven terug van weggeweest

22 augustus 2018

Sinds begin dit jaar werden naast Naya nog 2 wolven gemeld in Vlaanderen: een verkeersslachtoffer in Opoeteren, en (vorige week) een wolf die aan de zijde van Naya verscheen. Dat brengt het Vlaams totaal op 3. Maar ook in Wallonië lijkt de wolf op kousenvoeten terug te keren. Eind juni werd een exemplaar gefotografeerd op de Hoge Venen. Vorige week volgde een nieuwe foto, mogelijk van hetzelfde dier.

Absoluut recordaantal amfibieën veilig over de weg geholpen in 2018

20 augustus 2018

Sinds 1980 worden op heel wat plaatsen in Vlaanderen amfibieën overgezet tijdens hun voorjaarstrektocht van hun overwinteringsplek naar de voortplantingspoelen. Natuurpunt houdt de aantallen overgezette kikkers, padden en salamanders die gered worden tijdens zulke acties al bijna 40 jaar nauwkeurig bij. De resultaten van 2018 breken alle records.