Bruinvissen aangetrokken tot windmolens op zee?

15 november 2017

De Bruinvis komt steeds meer voor aan de Belgische kust. Via vliegtuigwaarnemingen onderzochten wetenschappers waar de zeezoogdieren zich het liefst ophouden, om hen zo beter te kunnen beschermen. Opvallend: enkele jaren na de installatie lijken ze ook aangetrokken te worden tot windmolens.

Translocaties in natuurbeheer: controversieel of essentieel?

13 november 2017

Versnippering en verlies van natuur in het landschap zijn de voornaamste oorzaken van de achteruitgang van dieren en planten in Vlaanderen. In het huidige natuurbeheer wordt het antwoord op die uitdaging vooral gezocht in maaien en begrazen, binnenin de snippers natuur. In de hoop dat verdwenen soorten ooit zullen terugkeren. Ten opzichte van verplaatsingen door de mens is er een enorme terughoudendheid. Een terecht taboe?

Hoe everzwijnen een plaats kunnen krijgen in Vlaanderen

10 november 2017

Het aantal everzwijnen in Vlaanderen neemt jaar na jaar toe. Goed nieuws voor wie van wilde natuur wil genieten. Maar in Limburg en Antwerpen zorgt dat ook voor overlast: ze eten graag landbouwgewassen en steken de weg over zonder te kijken. Uit verschillende hoeken klinkt de vraag om overal en altijd, ook in natuurgebieden, jacht toe te laten. Maar ongecoördineerde, onbeteugelde jacht zorgt niet voor minder schade, wel integendeel. Wat kunnen we dan wel doen om het everzwijn een plaats te geven in Vlaanderen?

Blauwvintonijn terug van weggeweest in de Noordzee

08 november 2017

Een van de grootste en meest iconische vissen uit de oceaan zwemt opnieuw rond in de Noordzee. Na tientallen jaren van afwezigheid is de Blauwvintonijn opnieuw aangetroffen in het noordelijke deel. In samenwerking met WWF voorzien Zweedse en Deense onderzoekers enkele dieren van zendertjes om meer te weten te komen over de vissen en om ze optimaal te kunnen beschermen.

Experts geven Grauwe gors nog 2 jaar: dit kunnen we nog doen

03 november 2017

De voorbije 15 jaar slonk het aantal Grauwe gorzen in Vlaanderen met 95%. Experts voorspellen dat de iconische akkervogel het nog hooguit twee jaar zal uitzingen. Dat betekent dat zelfs een officieel soortbeschermingsplan te laat zou komen. Op het Vlaams-Nederlands akkervogelsymposium werd een noodplan voorgesteld dat de Grauwe gors uit intensieve zorgen kan halen. Ook de Patrijs en de Veldleeuwerik hebben baat bij een meer kennis-onderbouwd akkervogelbeleid.

Zeepaddenstoelen kleuren het strand blauw

02 november 2017

Opvallend beeld op het Noordzeestrand de voorbije dagen: het ligt er bezaaid met grote, felblauwe kwallen. Hoewel ze dit najaar massaler en groter dan ooit voorkomen, is er zeker geen reden tot paniek: de aangespoelde kwallen netelen niet bij mensen.

Uitzonderlijke natuurpracht Kristalpark in Lommel gered

31 oktober 2017

Het Kristalpark in Lommel is een van de meest waardevolle gebieden van Vlaanderen. De arme zandgrond wordt er bevolkt door een indrukwekkende lijst zeldzame soorten zoals de Kommavlinder, Gladde slangen, overwinterende Klapeksters en een van de grootste populaties ter wereld van de Lentevuurspin. Maar het terrein is ook ingekleurd als industriegebied. Natuurpunt bereikte via overleg met de Limburgse Reconversiemaatschappij (LRM) en de stad Lommel een oplossing die de toekomst van de natuur veilig stelt, gecombineerd met de ontwikkeling van een groot zonnepark.

Otter plant zich weer voort in Vlaanderen

30 oktober 2017

In 2012 werd de Otter voor het eerst opnieuw waargenomen in Vlaanderen, nadat hij sinds eind jaren 80 als uitgestorven beschouwd was. Intussen blijkt dat de soort zich opnieuw voortplant in de vallei van de Schelde. Grote uitdaging voor het mythische zoogdier is ons dichte wegennet. Dat nieuws bracht het INBO op de eerste Belgische Zoogdierendag, op de campus van de Universiteit van Antwerpen.

Mijnterril Zwartberg huisvest grote populatie bedreigde zadelsprinkhanen

25 oktober 2017

Vrijwilligers van Natuurpunt, Likona en Limburgs Landschap hebben in natuurgebied de Zwarte Berg, de voormalige mijnterril van Zwartberg (Limburg) een grote populatie ontdekt van de Zadelsprinkhaan. Goed nieuws, want de sprinkhaansoort ging de afgelopen jaren sterk achteruit en komt momenteel nog maar op een handvol plaatsen in Vlaanderen voor.

Europese stroperij nekt jaarlijks gemiddeld 25 miljoen trekvogels

25 oktober 2017

Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van BirdLife International naar illegale stroperij van Europa tot de Kaukasus en rond de Middellandse Zee. Het gaat om de eerste studie van deze omvang over het probleem. Azerbeidzjan is de trieste koploper, maar ook Frankrijk en Italië blijken erg dodelijk voor overtrekkende vogels. In ons land zou het gaan om zo’n 60.000 vogels per jaar.

Voerense hazelmuispopulatie steekt spoorviaduct over

24 oktober 2017

In 2012 werd een houtkant aangeplant langs het spoorviaduct in Sint-Martens-Voeren. Reden: uitbreidingskansen geven aan een van de laatste bolwerken van de hazelmuis in Vlaanderen. Vijf jaar later blijkt de ingreep succesvol. Op 18 oktober ontdekte de Zoogdierenwerkgroep van Natuurpunt voor de eerste keer een hazelmuis ten westen van de spoorwegbrug. Het nieuws toont hoe we kunnen vermijden dat de tot de verbeelding sprekende slaapmuis uitsterft in Vlaanderen.

Hoe duinen de kust kunnen redden

20 oktober 2017

Door de stijging van de zeespiegel en een grotere kans op superstormen zal de zeewering van de toekomst aan hogere veiligheidseisen moeten voldoen. Hoe vermijden we overstromingen in het hinterland? Wat met dijkbreuken? En schade van golfoverslag? De meest duurzame oplossingen zijn te vinden in het kustecosysteem van duinen, zandbanken en schorren.

Hooiwagens zijn thuis in Vlaamse bosfragmenten

17 oktober 2017

Ooit al eens een bolletje met acht poten zien rondhobbelen in één van onze Vlaamse bossen? De kans is groot. Tijdens een korte onderzoeksperiode in bosfragmenten in Brakel en Glabbeek hebben onderzoekers onverwacht hoge aantallen gevonden. Ook het aantal verschillende soorten was opvallend: de onderzoekers vonden 74 procent van alle Vlaamse soorten terug. Wellicht werd de rol van hooiwagens in de natuur tot nu toe sterk onderschat.

Massaal veel paddenstoelen in de bossen

17 oktober 2017

Wellicht zag je het zelf al: in de meeste bossen struikel je bijna over de paddenstoelen. Het wisselvallige herfstweer met veel regen en zachte nachten heeft ervoor gezorgd dat er de voorbije weken massaal veel hoedjes verschenen.

Mooi weer of niet: getrokken werd er

16 oktober 2017

Het is een populaire misvatting over vogeltrek: dat vogels zouden 'vluchten' als het hen te koud wordt. Ze luisteren eerder naar hun inwendige klok, en die zegt hen dat de zomer nu echt wel voorbij is en dat ze zich toch beter uit de voeten maken. Vogels profiteren bovendien van de gemakkelijke vliegomstandigheden bij dit fraaie nazomerweer om met zo weinig mogelijk energieverbruik zuidelijke oorden op te zoeken. Een greep uit de resultaten van het afgelopen trekvogelweekend.

Langstaartklauwier in het Zwin: een nieuwe soort voor België

16 oktober 2017

Op 15 oktober werd in het Zwin in Knokke een Langstaartklauwier geringd. Deze soort werd nog nooit eerder in België gezien. Het is zelfs pas de vijfde keer dat deze Aziatische vogel in Europa opduikt.

Woestijntapuit zoekt koelte in Zeebrugge

13 oktober 2017

De afgelopen dagen dook er een Woestijntapuit op in Zeebrugge. De soort broedt van de Noord-Afrikaanse steenwoestijnen en ruigtes tot in de Mongoolse steppen. En toch is er nu eentje in de Zeebrugse haven verzeild geraakt. Ietwat onverwacht, want we zagen nauwelijks oostenwind de afgelopen weken. Sinds de bijzondere vogel op 8 oktober voor het eerst gemeld werd op waarnemingen.be, rukten tientallen vogelaars uit.

Massaal veel overtrekkende roofvogels op komst

12 oktober 2017

Oktober is dé topmaand van de vogeltrek. Natuurpunt organiseert zondag de tweede simultaantelling voor dit najaar: een 50-tal telposten verspreid over Vlaanderen zullen die dag van ’s morgens vroeg bemand worden. Met historische aantallen Buizerds en Kruisbekken op de telpost in Falsterbo (Zweden) zijn de verwachtingen hooggespannen.

Op safari in eigen compost: onderzoek naar de Berijpte pissebed

11 oktober 2017

Wie al eens in een composthoop heeft gekeken, heeft vast al gemerkt dat het er krioelt van het leven. Duizendpoten, wormen, larven, pissebedden: al deze bodemdiertjes helpen om van het GFT-afval de perfecte compost te maken. Pissebeddenwerkgroep Spinicornis wil de verspreiding van de Berijpte pissebed in kaart brengen, een echte compostspecialist die nauwelijks in de natuur terug te vinden is. Daarvoor rekent de werkgroep op de hulp van iedereen met een composthoop.

Verkwikken meeuwen van de zee?

10 oktober 2017

Vissen in onze Noordzee kunnen hoge concentraties bevatten van schadelijke stoffen als kwik. Zeevogels die zulke vissen opeten, zouden op die manier een negatieve invloed kunnen ondervinden op hun broedsucces en overlevingskansen. Onderzoekers van het INBO, de Universiteit Gent en de Universiteit Antwerpen onderzochten de impact van kwik bij Kleine mantelmeeuwen in Zeebrugge.