Dit was 2023

Natuurherstel

JANUARI

Bos voor iedereen

Dankzij de campagne Bos voor Iedereen en de hulp van vrijwilligers, buurtbewoners en bedrijven, plantten we in 2023 heel wat bos aan. In het plantseizoen ‘22-’23 kwam er 114 ha bij. Voor het plantseizoen ‘23-’24 staat de teller nu al op 70 ha. En de komende jaren schakelen we nog een versnelling hoger. In totaal liggen er meer dan 230 ha nieuw aangekochte gronden te wachten om beplant te worden.

FEBRUARI

Lancering Natuurmanifest

Natuurherstel werkt. Daar zijn we rotsvast van overtuigd en daarom lanceerden we een Natuurmanifest. In tien punten leggen we het hoe en waarom uit van natuurherstel en willen we zoveel mogelijk mensen meenemen in deze positieve toekomstvisie. Klopt jouw hart ook voor de natuur? Lees en teken dan het Natuurmanifest op www.natuurinhethart.be.

MAART

Vol van natuur

In maart lanceert Natuuracademie het boek Vol van Natuur, een inspirerend naslagwerk voor alle natuurliefhebbers. Samen met auteur Kris Struyf bundelt Natuuracademie een haast onuitputtelijke voorraad aan kennis in een vuistdik boek dat krioelt van weetjes voor natuurleek en natuurfreak.

APRIL

Kom eens meedoen!

Vrijwilligers zijn het hart van onze vereniging. Samen zetten ze zich in voor de natuur in hun buurt. Tijdens de Startdagen ontvingen lokale Natuurpuntafdelingen iedereen die interesse had om ook eens de handen uit de mouwen te steken. Dat hoeft echt niet altijd met zeis of kettingzaag. Er zijn manieren zat, ja, ook achter de tapkraan. Doe ook mee in 2024!

MEI

Theater over natuur en landbouw

Acteur Bruno Vanden Broecke maakte een theatervoorstelling speciaal voor het project ‘Boer zoekt natuur, natuur zoekt boer’ van Natuurpunt en het Algemeen Boerensyndicaat. In Wortels speelde hij een melkveehouder die zichzelf en zijn bedrijf probeert staande te houden, terwijl zijn omgeving, zijn beesten, zijn familie en de natuur rondom steeds meer van zich laten horen.

JUNI

Insectenzomer

De zomermaanden stonden in het teken van insecten. Met de slogan 'Niet meppen, wel appen' vroeg de Insectenzomer aandacht voor de enorme achteruitgang van insecten. Bijna 40.000 mensen hielpen mee de insecten in Vlaanderen in kaart te brengen. Met zijn allen hebben we meer dan 1,5 miljoen insecten gespot. In 2024 doen we daar nog een pak waarnemingen bovenop.

JULI

Europa kiest voor natuurherstel

12 juli was een spannende dag voor de natuurherstelwet in Europa. Na hevige tegenstand stemt een flinterdunne meerderheid in het Europees Parlement vóór de wet. Ook de EU-lidstaten keuren ze enkele maanden later goed. De natuurherstelwet moet ervoor zorgen dat tegen 2030 minstens 30 procent beschadigde Europese natuur opnieuw hersteld raakt. Dat moet het klimaat, het milieu en de biodiversiteit ten goede komen.

AUGUSTUS

Het jaar van de wolf

De Limburgse wolvenroedel verliest haar stamvader: wolf August sterft in het verkeer. Wolvin Noëlla staat alleen in voor de opvoeding van de welpen. Goed nieuws komt er van wolvin Emma: zij vestigt zich definitief in Noord-Antwerpen en vond ook een mannetje.
Het Wolf Fencing Team Belgium hielp intussen al meer dan duizend veehouders hun omheiningen wolfwerend maken. De schade nam met 52% af. Toch komt de Europese Commissie in december met een voorstel om wolven gemakkelijker te kunnen schieten.

SEPTEMBER

Power to the Peatlands

Natuurpunt en partners organiseerden ‘s werelds grootste veenconferentie in Antwerpen. Meer dan 500 aanwezige internationale experts stelden samen een verklaring op voor Europese beleidsmakers waarin ze oproepen om onze veengebieden te beschermen, vernatten en herstellen. Er is dringend een actieplan nodig als we de Europese klimaat- en biodiversteitsdoelstellingen willen halen.

OKTOBER

Eerste zeearendennest in België

Groot nieuws: een prachtig paar zeearenden is een nest aan het bouwen in De Blankaart. Vanaf dit voorjaar kunnen ze beginnen broeden. Dat zou het eerste broedgeval zijn van deze indrukwekkende roofvogel in België. Het is geen toeval dat dit in De Blankaart gebeurt: de laatste decennia is er hard gewerkt om het gebied uit te breiden en de natuurkwaliteit te verhogen.

NOVEMBER

Nog altijd geen stikstofakkoord

Derde keer, goede keer? We hoopten dat het dit jaar wel zou lukken, een definitief stikstofakkoord. Helaas, ook nu weer staken er stokken in de wielen. We hopen dat onze beleidsmakers in 2024  eindelijk aan hetzelfde zeel trekken. Want als er geen akkoord komt, dan zijn er alleen maar verliezers: de natuur en iedereen die een vergunning nodig heeft.

DECEMBER

Klimaat op hol

25.000 mensen kwamen nog maar eens op straat om een sterk klimaatbeleid te eisen. Dat klimaat laat zich almaar harder voelen: 2023 gaat de geschiedenis in als het warmste jaar ooit. Tijdens de VN Klimaatconferentie bereikten alle aanwezige landen een slotakkoord waarbij voor het eerst vermeld wordt dat de wereld weg moet van fossiele brandstoffen. En er komt ook een fonds voor klimaatschade.

Wil jij onze natuur beschermen en beleven? Word lid van Natuurpunt.