Natuurpunt Gent

Opinie: fiets- en natuurbeleid kunnen wel degelijk hand in hand gaan

21 feb 2023
Natuurbeleid

Deze opinie verscheen in De Standaard op 21/02/2023.

Natuurpunt is alleen ­tegen het nieuwe fietspad in Zwijnaarde omdat er een even veilig en milieuvriendelijker alternatief is

In de zaterdagkrant fulmineren twee hoogleraren tegen het beroep van ­Natuurpunt in twee dossiers voor fietsinfrastructuur. Ze gooien daarbij twee verschillende dossiers en een erg ongelukkige uitspraak van een lokale vrijwilliger op een hoop. De heren hadden hun huiswerk beter moeten maken, want een aantal van hun ­beweringen klopt niet.

De geplande fietsverbinding tussen de N60 en Fietssnelweg 7 loopt niet over een oude spoorwegbedding, maar dwars door een erkend nat ­natuurgebied. Dat is een van de weinige plekken in Gent met een bodem die nooit verstoord werd. Het gaat om overstromingsgevoelig gebied en het is er ’s nachts nog redelijk donker. En ja, eeuwigdurend licht verstoort de natuur, van planten tot vleermuizen.

Vlaanderen heeft al het dichtste wegennet van Europa, met bijna twee keer zoveel kilometer verharde weg per vierkante kilometer als Nederland. Een nieuwe weg dwars door het natte natuurgebied moet daarom in de mate van het mogelijke vermeden worden. Nieuwe fiets- en andere infrastructuur moet maximaal op bestaande wegen worden gerealiseerd en zo weinig mogelijk dwars door natuur- of landbouwgebied. In Zwijnaarde is dat perfect mogelijk, want 300 meter verderop loopt de Rijvisschestraat, volledig parallel aan het geplande fiets­tracé.

Die Rijvisschestraat is een lokale weg die alleen moet dienen voor ­(gemotoriseerd) bestemmings­verkeer. De belangrijkste maatregel die hier moet worden genomen, is sluipverkeer weren in de straat. Dat kan door te kiezen voor eenrichtingsverkeer: zo pak je het sluipverkeer aan en creëer je tegelijk ruimte voor een veilige (en al verlichte) fietsverbinding. Die ingreep is ook voorzien in het wijkmobiliteitsplan dat over ­enkele maanden, op 15 mei, wordt ­ingevoerd.

In tegenstelling tot wat in een ­ander artikel in dezelfde zaterdagkrant wordt gesuggereerd, is de stap naar de rechtbank ook voor Natuurpunt de minst wenselijke stap. In Gent krijgen we bijna wekelijks een vraag om (mee) in het verzet te gaan ­tegen geplande ontwikkelingen, iets wat we bijna altijd (beargumenteerd) weigeren. Maar in dit geval kunnen de ­natuurschade en de extra verharding zo makkelijk vermeden worden, dat we ervoor kiezen om aan te sluiten bij het protest van omwonenden en (voorlopig) beroep aan te tekenen.

De beste keuze

Wij zijn niet van mening dat een fietspad nooit of nergens door een groene omgeving kan lopen. En uiteraard moet er een oplossing komen voor de fietsonveilige situatie van en naar Don Bosco Zwijnaarde. Maar als er keuze is tussen twee evenwaardige fietstracés, dan kiezen wij voor de ­route met de minste natuurschade en zonder bijkomende verharding. Dat is gewoon de beste keuze. We zijn ervan overtuigd dat Natuurpunt en de ­fietsersbeweging de gemeenschap­pelijke ambitie kunnen hebben om wat ruimte van de auto af te nemen ten voordele van de fietser, zonder dat de natuur daardoor in het gedrang komt. Alleen op die manier kunnen fiets- en natuurbeleid écht hand in hand gaan.

Bestuurders bij Natuurpunt Gent:

Lieve De Meyer
An Fiers
Michiel Van de Voorde
Bart Vangansbeke

Buurtbewoners en vrijwilligers bij Natuurpunt Gent:
Mike De Brie en Peter Provenier