Wereldwaterdag: waterrijke natuur is onze bondgenoot tegen klimaatverandering en biodiversiteitsverlies

21 mrt 2022
Lokaal nieuws
Partnernieuws
Water

22 maart is Wereldwaterdag, een dag waarop in de hele wereld aandacht gevraagd wordt voor de waterproblematiek.
Voor Natuurpunt is deze dag een ideale kans om aandacht te vragen voor de waarde van wetlands of waterrijke gebieden en de oplossing die natuur ons biedt voor de maatschappelijke uitdagingen.

Bondgenoot

Waterrijke natuur is onze bondgenoot in de strijd tegen de klimaatverandering en biodiversiteitsverlies. Natuurgebieden houden water vast bij grote droogte. Ze vullen het grondwaterpeil aan en bij hevige regens houden ze overstromingen tegen. Bovendien werkt natte natuur in de zomer als een natuurlijke airco voor de steden.

Waterrijke gebieden zijn ook hotspots voor biodiversiteit, het zijn schatkamers van de natuur waar heel wat waardevolle planten en dieren leven. Zo komt ongeveer 40% van alle diersoorten op aarde voor in wetlands. Vlaanderen vormt hierop geen uitzondering. Heel wat bijzondere en opvallende planten- en diersoorten zijn gebonden aan onze water- en veenrijke gebieden. Denken maar aan de roerdomp, ijsvogel, porseleinhoen, klokjesgentiaan, zwanenbloem, brede orchis, moerassprinkhaan en recent de bever en zelfs de otter. Door de sterke achteruitgang van onze wetlands, zijn deze soorten bijgevolg zeldzaam geworden.

Je zou dan toch denken dat we zulke groen-blauwe schatkamers moeten koesteren en behouden? In het verleden keek men helaas anders tegen deze waterrijke gebieden aan. Een recente studie van het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek heeft aangetoond dat Vlaanderen maar liefst 75% van zijn wetlands verloor in de afgelopen 50-60 jaar.

Gelukkig zijn er ook hoopvolle signalen
In 2020 werd de Europese Kaderrichtlijn Water opnieuw bevestigd door het Europees Parlement. En de Vlaamse overheid schreef met de Blue Deal een ambitieus plan om groen-blauwe natuur te realiseren of te herstellen waar nodig.

En ook de bedrijven blijven niet achter.
Coca-Cola, als mondiale frisdrankenproducent, is zich bewust van deze grote uitdagingen op vlak van water. In de productievestigingen in België levert het bedrijf al jaren grote inspanningen om duurzaam met water om te springen. Dankzij technologische vernieuwingen en efficiëntere productieprocessen slaagt het erin om het waterverbruik te blijven verminderen.

“Maar we gaan nog verder” zegt Thomas Oth country director van Coca-Cola Services.
“Sinds 2020 geven we wereldwijd elke liter water van het totale volume verkochte frisdranken terug aan de samenleving in gebieden met waterschaarste. Via The Coca-Cola Foundation, de internationale filantropische tak van Coca-Cola, zetten we hiervoor projecten op over de hele wereld ondermeer om wetlands te beschermen en te herstellen. Ook in Vlaanderen investeerden we zo in het verleden in het herstel van het Stappersven in Kalmthout en de Demervallei in Aarschot.”

“Momenteel lopen daarvoor meer dan 300 projecten per jaar in samenwerking met lokale partners, waarbij in totaal, sinds 2012 meer dan 1 biljoen liter werd teruggegeven. Maar dat wil niet zeggen dat we op onze lauweren rusten. Vandaar onze investering in een derde natuurherstelproject in Vlaanderen, dit keer in de Noorderkempen.”

“Met de steun van The Coca-Cola Foundation zullen we, gespreid over 4 jaar, 20 verdwenen vennen herstellen in het Turnhouts vennengebied. Hiermee zal een oppervlakte van 108 ha worden heringericht, die nu reeds in eigendom van Natuurpunt is. Met deze herinrichting willen we meerdere doelstellingen realiseren. Het beschermen van Turnhout tegen wateroverlast is er een van. Maar ook het herstel van zeldzame biotopen zoals vennen en natte heide. Deze zijn de laatste decennia sterk gereduceerd en zeldzaam geworden. Met het herstel van de vennen hopen we op de mogelijke terugkeer van unieke planten en dieren zoals oeverkruid, waterlobelia en misschien wel de kraanvogel.
Het project omvat ook de opbouw van kijkwanden en de aanleg van extra wandelpaden zodat iedereen kan komen genieten van de herstelde natuur”, zegt Filip Hebbrecht, verantwoordelijke samenwerking bedrijven bij Natuurpunt .

Zo zetten we natuurherstel in als oplossing voor de klimaatuitdagingen en het biodiversiteitsverlies.