Insectenwerkgroep Voelspriet

Voelspriet is de regionale werkgroep insecten en ongewervelden van de NP-afdelingen 's Heerenbosch, Londerzeel, Ijsvogel-Opwijk, Waasland Kern Hamme en Dendermonde.We doen aan insectenstudie in eigen regio, onder meer via aangekondigde activiteiten.

Ben je actief op waarnemingen.be of wil je dat graag worden? Maak dan zeker gebruik van onze gepersonaliseerde site: iwgvoelspriet.waarnemingen.be !

Publieksactiviteit

Elk jaar ondersteunt Insectenwerkgroep Voelspriet een van de afdelingen bij een activiteit voor het brede publiek.

In 2022 waren er zelfs twee publieksactiviteiten!

Op 11 september gingen we in Vlassenbroek op zoek naar insectensoorten die tijdens de evolutie verschillende manieren hebben ontwikkeld om een partner te lokken, eitjes te beschermen of de jongen te verzorgen.

Op 19 juni toonden we de prachtige kleur- en vormendiversiteit van nachtvlinders aan het grote publiek, in de Kravaalvelden.

Bekijk het verslag in ons jaaroverzicht!

Samenwerkingen

Verschillende activiteiten gebeuren in samenwerking met andere werkgroepen of afdelingen. Behalve met de eigen NP-afdelingen 's Heerenbosch, Londerzeel, IJsvogel-Opwijk, Waasland kern Hamme, Dendermonding en hun werkgroepen, zijn er ook goede contacten met Libellenwerkgroep WaaslandSaltabel en Natuurpunt Klein-Brabant.

Natuurpunt 's Heerenbosch organiseerde een busuitstap naar het Hageven op 21 juli 2019, samen met de studiewerkgroepen en andere afdelingen. Ook Voelspriet was van de partij. Bekijk het verslag in ons jaaroverzicht!

Doe mee!

Heb je interesse om je via Voelspriet meer in de insectenwereld te verdiepen? Elk Natuurpuntlid kan zich aansluiten bij Voelspriet, het kost je niets. De focus is het werkingsgebied van de aangesloten afdelingen.

Je sluit je aan door aan te geven bij welke mailinglist(s) je wil aansluiten. Neem contact met Floris Vanderhaeghe, of met een van de afdelingsverantwoordelijken van Voelspriet:

• Luc Verhelst (lucverhelst[at]scarlet[punt]be, 's Heerenbosch)
  • Jorge Stukkens (stukkensjorge[at]gmail[punt]com, Londerzeel)
  • Marc De Maegdt (marcdemaegdt[at]gmail[punt]com, IJsvogel-Opwijk)
  • Philippe Cattelain (ph_cattelain[at]hotmail[punt]com, Waasland kern Hamme)
  • Robin Bosteels (natuurpunt.dendermonding[at]gmail[punt]com, Dendermonding)

Verschillende leden van Voelspriet werken heel enthousiast rond Wespvlinders. Dit is een nachtvlinderfamilie waarvan de meeste soorten fel gekleurd zijn (foto's), maar die een verborgen leven leiden. De meeste soorten leven als larve in een bepaalde boomsoort. Uitvliegopeningen en vraatsporen verraden er hun aanwezigheid. De adulte vlinders hebben dikwijls maar een korte vliegperiode. Je kunt ze lokken met soortspecifieke lokstoffen, die we af en toe in groep bestellen. Op die manier is het mogelijk om ze te inventariseren. Zie ook dit natuurbericht!

img_8232-1_2

Mailgroepen

• Naast de geplande activiteiten zijn er ook spontane activiteiten die bv. doorgaan omwille van goed weer. Door je aan de mailgroep voelspriet-aankondiging te laten toevoegen, blijf je op de hoogte van die activiteiten.
  • Je kunt je ook aansluiten bij de mailgroep voelspriet-studie voor discussies over insecten (bv. 'wat is de naam van deze nachtvlinder die ik thuis heb gevonden?).

Contacteer een van de aanspreekpunten om aan te sluiten!