De Insectenzomer voor vrijwilligers

Banner: heb jij zin om insecten te vangen?
Natuurpunt insectenzomer

Insecten bestuiven onze planten, zijn voedsel voor andere dieren en zijn de ware superhelden van onze natuur. Toch slinkt hun aantal zienderogen. Op 50 jaar tijd zijn we de helft kwijtgespeeld. Tijd dus voor actie! Daarom lanceren we deze zomer een nieuwe campagne rond insecten: de Insectenzomer! Van 1 juni tot en met 31 augustus dagen we het grote publiek uit om zoveel mogelijk insecten digitaal te vangen met ObsIdentify.

We nemen het brede publiek mee in het verhaal van de grijze zandbij, de grote keizerlibel en het vliegend hert op onze nieuwe campagnewebsite en op sociale media. Van afschuw naar fascinatie. Elke twee weken nemen we andere soorten onder de loep: wilde bijen & wespen, libellen & juffers, vliegen & muggen, dag- en nachtvlinders, kevers & wantsen en sprinkhanen & krekels.

Tijdlijn insectenzomer 2024
Natuurpunt insectenzomer

Om van deze gloednieuwe campagne een succes te maken, is ieders hulp welkom. Organiseer met jouw afdeling of werkgroep een insectenwandeling, cursus, (Snuit-)activiteit of Bioblitz tijdens de maanden juni-augustus. Zo dompelen we deelnemers nog verder onder in de wondere wereld van insecten. Tijdens deze activiteiten kan de werking van je je afdeling of werkgroep voorstellen aan deelnemers en om zo nieuwe mensen betrekken. Alle activiteiten worden verzameld op een gloednieuwe campagnewebsite www.insectenzomer.be.

Download icoon