Vinderhoutse Bossen

Provincie Oost-Vlaanderen

Bos op een boogscheut van Gent

Hotspot voor dieren en planten

Bloemrijke bosdreven en graslanden

Wandelen in Vinderhoutse Bossen

Er lopen tal van wandelroutes door de groenpool Vinderhoutse Bossen. De rode route (Leeuwenhof wandeling) is 4,3 kilometer lang en voert je langs en door de oude boskern van Natuurpunt. De overige routes werden uitgestippeld door de partners binnen de groenpool. Je vindt ze terug op de website van de Vlaamse Landmaatschappij.

Honden zijn welkom aan de leiband. De oude boskern is niet toegankelijk voor rolstoelgebruikers of buggy’s met kleine wielen. Stevige wandelschoenen zijn aangeraden.

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

Eigenschappen

Middelgroot gebied: 10-50 ha
  • wandelpad

Kaart van het gebied

1 routes

Leewenhof Wandeling

wandelpad
4.32km
Gemiddeld 60 minuten wandeltijd

Startpunten

Kasteel leeuwenhof

Beekstraat 46
Drongen
België

Zien en doen

’s Winters is het bos grotendeels overstroomd en wandel je langs echte moerasbossen waar veel dood hout, mossen en varens een heerlijke wilde indruk geven.

In mei word je getrakteerd op een heus vogelconcert langs het stukje wandelpad dat onder de hoogspanningsleiding loopt. De combinatie van struiken, bramen en bloemrijke graslanden zorgt dat het hier voor muzikanten zoals de zwartkop, tuinfluiter en zanglijster heerlijk toeven is.

Wil je met een groep de Vinderhoutse Bossen verkennen onder begeleiding van een gids? Stuur een mailtje via onderstaande knop.

Dieren en planten

De keizersmantel is een grote oranjerode parelmoervlinder die je in de zomer tegenkomt in de bloemrijke dreven.

De eenbes is een oudbosplant die, zoals de naam het zegt, slechts één besje produceert. Het is een subtiele schoonheid die bloeit van april tot mei. Ga er naar op zoek in de randen van het wandelpad diep in het bos.

De kleine bonte specht kun je vooral herkennen aan zijn kenmerkende roep ‘kikikikiki’. Hij houdt van dode populieren en leeft hoog in de bomen. Eens je hem leert herkennen, kan je hem makkelijk terugvinden.

Het zijn maar enkele bijzondere dieren en planten die je kan tegenkomen in de Vinderhoutse Bossen. In totaal leven er meer dan 1000 verschillende soorten, van kleine insecten en mossen tot grote zoogdieren zoals reeën. Je komt er vast enkele tegen!

Over dit gebied

De Vinderhoutse Bossen zijn waardevol omdat er op sommige delen al meer dan 100 jaar bos aanwezig is. Hierdoor konden dieren en planten die gebonden zijn aan oud bos, overleven. Je kan ze er vandaag nog steeds terugvinden. Veel oude grote bomen vind je er dan weer niet terug, want in het verleden werden er veel populieren aangeplant voor de productie van hout. Deze bomen beginnen nu veelal af te sterven. Het vele dode hout is een belangrijke meerwaarde voor veel insecten en dus ook voor vogels. Het geeft het bos een echte wilde indruk.

Als we boomsoorten moeten opnoemen die typisch zijn voor dit soort bos dan is het wel de es en de iep. Daarom wordt het ook een iepen-essenbos genoemd. Deze boomsoorten produceren rijk strooisel wat dan weer gunstig is voor veel bloemen die bloeien in het voorjaar. Het gaat jammer genoeg wel niet zo goed met beide soorten want ze hebben sterk te lijden onder een ziekte. Hopelijk overleven ze het.

De oude boskern van zo’n 35 hectare, die in 2017 werd aangekocht door Natuurpunt, maakt deel uit van de groenpool Vinderhoutse Bossen (in totaal 240 hectare). Deze groenpool zal de komende jaren nog verder worden uitgebouwd onder leiding van de Vlaamse Landmaatschappij (VLM), samen met het Agentschap Natuur en Bos (ANB), de stad Gent, de gemeente Lievegem en Natuurpunt.

Wat doet Natuurpunt

Natuurpunt Regio Gent heeft hier een sterk beheerteam dat instaat voor het onderhoud van de paden, het maaien van de dreven en het hakhoutbeheer in de bosranden. We gaan zo veel mogelijk manueel te werk met de zeis, handzaag of spade. Zo kunnen we in alle stilte werken en beperken we het gebruik van fossiele brandstoffen.

Wil je graag meehelpen, stuur dan een mailtje naar [email protected]

Afdeling

Vinderhoutse Bossen wordt beheerd door

Steun Natuurpunt