Rossana Bugini

30 september - 1 oktober: Bosstraat wordt Leefstraat!

31 mei 2023
Lokaal nieuws
Organisatie

De Bosstraat in Drongen. Het klinkt idyllisch, maar toch is deze baan eerder een doorn in het oog. Ze snijdt dwars door de groenpool Vinderhoutse Bossen, en is door het vele vracht- en sluipverkeer een gevaar voor wandelaars, fietsers en bosdieren. Daarom vormen we de Bosstraat een weekend lang om tot Leefstraat. Doe mee met tal van activiteiten: geleide wandelingen, een dauwtocht, picknick, gekkefietsenwedstrijd, en meer!

Waarom dit evenement?

De Vinderhoutse Bossen kunnen een heerlijke plek zijn waar kinderen ongestoord ravotten en waar recreanten met volle teugen genieten. Er is maar één spelbreker: de Bosstraat snijdt dwars door de groenpool. Deze straat is uit haar voegen gebarsten: ze is onveilig voor wandelaars en fietsers, en er rijden te veel auto’s en vrachtwagens, vaak aan overdreven snelheid.

De voornaamste oorzaak is het enorme sluipverkeer dwars door Vinderhoute en de groenpool. De leefbaarheid van Vinderhoute en het geweldige potentieel van de Vinderhoutse Bossen staan zwaar onder druk. Er is dringend nood aan een mobiliteitsoplossing voor het sluipverkeer in de hele omgeving.

Een elegante en snelle oplossing is het plaatsen van ANPR-camera’s. Deze succesvolle technologie vormt geen belemmering voor lokaal verkeer of bestemmingsverkeer, maar doorgaand verkeer wordt geweerd. Belangrijk aandachtspunt daarbij is om het vracht- en sluipverkeer niet door de dorpen te leiden, maar langs de wegen die daarvoor zijn bestemd. Mogelijk zijn er nog andere oplossingen. In elk geval wil Natuurpunt de problematiek blijvend onder de aandacht brengen en bespreekbaar maken.

Want door de Bosstraat zo veel mogelijk terug te geven aan het bos en haar bezoekers, maken we een krachtig statement dat we naar de toekomst kijken. Dat we bereid zijn historische fouten te herstellen. En dat we voluit kiezen voor mens én natuur.

Dankzij dit evenement kunnen we al even proeven van een groene én veilige Bosstraat.

Zaterdag

• Bar - 9-17u
  • Gegidste wandelingen - 10u, 13u, 15u & 19u
  • Test de hilarische tot onmogelijke fietsen uit het Gekke Fietsen Museum - 10-18u
  • Zet je schrap voor enkele absurde gekkefietsenwedstrijden - 13-15u
  • Pannenkoeken en picknick (neem zelf je dekentje en eten mee) - vanaf 13u
  • Kinderactiviteiten - doorlopend

Zondag

Stiltedag: zoek en vind rust en stilte in de Vinderhoutse Bossen. Dit weekend wordt een bijzonder moment, want het centrum van de Vinderhoutse Bossen zal voor één keer een van de weinige stille plekken zijn rond Gent.
  • Dauwtocht- 7u30
  • Bar - 9-17u
Startpunt activiteiten en gegidste wandelingen: aan de bar ter hoogte van Bosstraat 36, 9031 Drongen (Gent).

Wie wil kan uiteraard ook gewoon vrij rondwandelen door de groenpool. Via deze link vind je alle bewegwijzerde wandelingen.