Erik De Keersmaecker

13 mei 2016
Natuurbericht
Vissen

De voorbij avonden hebben medewerkers van het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO) en vrijwilligers van Natuurpunt Rupelstreek met behulp van verrekijkers en telescopen het paaien van de tot voor kort verdwenen Fint of Meivis in kaart gebracht. Vorig jaar werd het fenomeen voor het eerst opgemerkt langs de Schelde ter hoogte van Sint-Amands. Nu werd het bijzondere natuurfenomeen ook vastgesteld op de Rupel en de Nete. Dat was al ruim 100 jaar geleden.

De fint trok vroeger massaal de Schelde op om er te komen paaien. Volgens de overlevering was hun gespetter soms zo fel dat het de oeverbewoners uit hun slaap hield. Tot rond 1900 werd de meivis veel gevangen door de Scheldevissers van Mariekerke. Toen keerde het tij: omstreeks 1905 raakte het water van Schelde en bijrivieren zo vervuild dat de vis wegbleef.

Dankzij de bouw van grootschalige waterzuiveringsinstallaties door Aquafin kwam er een zichtbare verbetering in de waterkwaliteit van de Schelde vanaf 1995. Tegelijk telde de rivier geleidelijk opnieuw meer vissoorten. Toen in 2007 ook Brussel eindelijk zijn afvalwater begon te zuiveren ging de zuurstofhuishouding van het Scheldewater er met een plotse ruk op vooruit. Voor de fint duurde het tot 2009 voor de eerste exemplaren werden gevangen stroomopwaarts Antwerpen.

Vorig jaar werd het fenomeen voor het eerst opgemerkt langs de Schelde ter hoogte van Sint-Amands door medewerkers van het INBO (Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek) en vrijwilligers van Natuurpunt. Dit jaar werd door het INBO op maandag 9 mei voor het eerst een gecoördineerde actie opgezet met 10-tallen vrijwilligers die telposten bemanden langs de Schelde tussen Hingene en Dendermonde en langs de Rupel tussen de monding in Schelle en de spoorwegbrug in Boom. En de resultaten waren verbluffend, met in de Rupel paaiende Finten ter hoogte van de Rupelmonding, ter hoogte van de ingang van de oude sluis van Wintam en ter hoogte van Noeveren.

2016.05.09_kring_paaiende_finten_rupel_ruisbroek_foto_erik_dk.jpg

Tijdens het paaien zwemmen Finten in cirkels achter elkaar aan, en die cirkels of kringen zijn te zien aan het wateroppervlak, af en toe springen de vissen uit de kring en het water omhoog, wat de waarnemingen nog spectaculairder maakt. (foto: Erik De Keersmaecker)

Vervolgens rees de nieuwe vraag tot waar de Finten de rivieren opzwemmen om er te paaien. Woensdagavond 11 mei werden telposten bemand ter hoogte van De Bocht in Heindonk op de linkeroever van de Rupel en op de rechteroever in Rumst aan de samenvloeiing van de Rupel, Nete en Dijle. Met opnieuw opvallende resultaten, tussen 20u55 en 22u werden in Rumst 84 kringen van paaiende finten geteld, in Heindonk werden tussen 20u46 en 21u53 zelfs 151 kringen van paaiende Finten geteld. Zelfs in de Nete tussen Duffel en Rumst werden enkele kringen van paaiende Finten opgemerkt. Alle gegevens van deze tellingen worden doorgegeven aan Jan Breine van het INBO, zodat er na het paaiseizoen door het INBO een rapport kan opgemaakt worden.

Finten horen tot de familie van de haringachtigen en ze kunnen een lengte bereiken van ongeveer 60 cm. Na het paaien zwemmen ze terug richting zee.

Tekst en foto’s: Erik De Keersmaecker, Natuurpunt Rupelstreek