Isabel en Marta doen één jaar voltijds vrijwilligerswerk in Landschap De Liereman voor een Europees vrijwilligersproject

29 aug 2023
Lokaal nieuws
Reizen

Sinds 1 juni 2023 versterken twee jonge krachten, Isabel (24 jaar) uit Spanje en Marta (21 jaar) uit Portugal, onze vrijwilligersploeg. Ze doen één jaar voltijds vrijwilligerswerk in Landschap De Liereman via het European Solidarity Corps, een vrijwilligersproject van de Europese Unie. Het doel: De lokale gemeenschap helpen, ervaringen opdoen, vaardigheden ontwikkelen, nieuwe mensen leren kennen, proeven van de plaatselijke cultuur en Nederlands leren.

Pelgrims en studenten

Isabel werkte voor ze aan de slag ging in Landschap De Liereman in een hostel waar ze als een manusje-van-alles de pelgrims verwelkomde in Santiago de Compostella. Haar liefde voor toerisme, de natuur en het contact met mensen trok haar aan tot het vrijwilligersproject in Landschap De Liereman. Een jaar in het buitenland wonen stond ook al steevast op haar to-dolijst.

Marta daarentegen was actief als communicatiemedewerker in een hogeschool in Portugal. Het project kwam onverwacht op haar pad, maar was exact wat ze nodig had. Op zoek naar een nieuwe uitdaging, krijgt ze nu de kans om uit haar routine te breken en volop voor zichzelf te kiezen terwijl ze een bijdrage levert aan de natuur.

Een nieuw hoofdstuk

De afgelopen maanden deden Isabel en Marta een bonte mix aan vrijwilligerstaken, waaronder de cafetaria en winkel bemannen, snacks bereiden in de keuken en de handen uit de mouwen steken in het natuurgebied. Momenteel is fietsen door de regen, naast de Nederlandse taal, de grootste uitdaging. Gelukkig maken een regenpak (een van hun eerste aankopen in België) en de Nederlandse lessen van onze vrijwilligers al veel verschil.

‘Fietsen door de regen en de Nederlandse taal vormen momenteel de grootste uitdaging.’

Hun doel: een tastbare impact achterlaten. Isabel wil graag informatie over het bezoekerscentrum toegankelijker maken voor anderstaligen en bekijkt ook of er wandelingen of cursussen in het Engels aangeboden kunnen worden. Ondertussen richt Marta haar aandacht op het ontwikkelen van praktische hulpmiddelen waar onze vrijwilligers mee aan de slag kunnen, zoals een handleiding voor vrijwilligerswerk in de keuken en een moestuin aan het bezoekerscentrum.

In hun vrije tijd komen Isabel en Marta tot rust in hun nieuwe thuis of nemen ze de tijd om de omgeving en de lokale keuken te ontdekken. Turnhout en Antwerpen kunnen ze al afvinken van hun lijstje, maar dat is nog maar het begin. Marta leerde al enkele nieuwe groenten kennen zoals venkel, witloof en spruiten. Isabel is minder fan van nieuwe groenten, maar kijkt er wel naar uit om eens ‘een frietje te gaan steken’ en een Brusselse wafel te proeven. Waarom Belgen bijna elke maaltijd brood eten, dat begrijpen ze niet. Het is ook geen gewoonte die ze zelf willen overnemen. To be continued!

Wil je de avonturen van Isabel en Marta blijven volgen? Ga snel naar Instagram en volg @ESCLiereman. Daar posten ze regelmatig nieuwe updates.

Update 18/09/2023: Marta heeft besloten om het project door persoonlijke redenen niet verder te zetten. We wensen haar nog veel succes in alles wat ze doet en willen haar graag bedanken voor de hulp de afgelopen maanden.