NP Rupelstreek & Ligo Boom

28 jan 2023
Lokaal nieuws
Vorming

Natuurpunt wil een vereniging zijn waar mensen in al hun diversiteit zich thuis voelen, gezien en gehoord worden. Op 11 maart brengen we vrijwilligers en personeel van Natuurpunt samen voor uitwisseling rond diversiteit en inclusie.

>> SCHRIJF JE HIER IN'

Werk jij al mee aan deze missie? Of wil je die mee uitdragen, maar weet je niet waar te beginnen? We focussen ons deze dag op interculturele diversiteit.

Programma:

09u30 - 10u00 - ontvangst

10u00 - 12u30 - uitwisseling goede praktijkvoorbeelden

5 gesprekstafels met uiteenlopende goede praktijkvoorbeelden rond culturele diversiteit en inclusie binnen Natuurpunt

1. Picto pops is een initiatief van de maatschappelijk werkers om de POP (Persoonlijk Ontwikkelings Plan) gesprekken met de natuurarbeiders die het Nederlands minder machtig zijn meer toegankelijk te maken, via het gebruik van afbeeldingen en vertalingen.

2. Beewise verbindt jongeren met een migratieachtergrond via natuurbeleving en spiritualiteit met elkaar en de natuur. Oa. via projecten met de natuurboerderij Bos t' Ename.

3. Buur en Natuur ontstond binnen het programma 'Samen aan Zet' van Stad Gent. Natuurpunt Gent en IN-Gent vzw wilden meer mensen met een migratieachtergrond uitnodigen in de natuur en tegelijk hun netwerk versterken. We oefenen informeel Nederlands, leren elkaar en de natuur al wandelend beter kennen - nieuwkomers en Gentenaars, samen Buur en Natuur. Ook Natuurpunt Turnhouts Vennengebied gaat aan de slag met dit concept.

4. Refu Interim - géén echt interimkantoor - zoekt vrijwilligerswerk voor mensen die nieuw zijn in België. Zo brengen ze in verschillende steden toffe mensen samen met toffe organisaties, zoals Natuurpunt er één is. Natuurpuntafdelingen Kortrijk, Leuven en Gent werken alvast lokaal met hen samen.

5. Beleef de Natuur is een natuurbelevingscursus met nieuwkomers in Mechelen en Rupelstreek (Boom) in samenwerking met Ligo of CVO.

12u30 - 13u30 - vegetarische lunch

14u00 - 16u00 - Sprekers en workshops diversiteit en inclusie

1. Inclusief vrijwilligerswerk: vrijwilligen met anderstalige nieuwkomers ism Refu Interim.

2. Inclusief denken en handelen en hoe omgaan met weerstand? door Hummus vzw.

Keynote: Don Moussa Pandzou

Slampoëzie: Hind Eljadid

Gratis, inschrijven verplicht.

Meer info: Diversiteit & Inclusie | Natuurpunt

Foto: Beleef de Natuur, natuurbelevingscursus met nieuwkomers. Natuurpunt Rupelstreek en LIGO Boom.