Hyacinthorchis
Jan Vanwynsberghe

Reuze-nieuws: eerste hyacinthorchis voor Vlaanderen ontdekt

17 apr 2023
Havens
Provincie Antwerpen

De hyacinthorchis of ‘reuzenorchis’ is in het mediterrane gebied geen zeldzame verschijning. De laatste jaren breidt deze orchideeënsoort zich over een spectaculaire afstand uit richting het noorden. Zo werd begin april de eerste groeiplaats voor Vlaanderen gevonden op een openbaar terrein in de haven van Antwerpen. Het lijkt een zekerheid dat de komende jaren nog (veel) meer groeiplaatsen in ons land zullen opduiken.

Vanuit een rijdende auto vond Jan Vanwynsberghe begin april een bloeiende hyacinthorchis op een opgespoten terrein in de Antwerpse haven. Wanneer deze orchidee bloeit, is ze zeer opvallend: de plant kan tot een meter hoog worden! Haar bijnaam ‘reuzenorchis’ is dan ook toepasselijk. De bladeren zijn fors en vlezig, de bloeiwijze wordt tot 40 centimeter lang met grote paars- tot groenachtige bloemen.

Zuiderse nieuwkomer

In het Middellandse Zeegebied komt hyacinthorchis op allerlei plaatsen voor: in droge graslanden, wegkanten, olijfboomgaarden, verlaten wijngaardterrassen, lichtrijke bossen, tuinen, … Sinds 2000 kent de soort een spectaculaire uitbreiding richting het noorden en oosten van Europa. Tot een aantal jaar geleden kwam ze niet noordelijker dan Parijs voor. Nu zijn er vindplaatsen in Noord-Frankrijk, Duitsland, Nederland en Groot-Brittanië. In 2014 werd de eerste groeiplaats in een steengroeve in Wallonië gevonden. Het was kwestie van tijd voordat ze ook in Vlaanderen zou opduiken.

Omdat hyacinthorchis net over de Franse grens langs de kust voorkomt, werd vermoed dat de eerste vindplaats in de West-Vlaamse duinen zou zijn. Ze werd echter gevonden in de haven van Antwerpen, op een opgespoten terrein met kalkrijk zand: een bodemmateriaal waarop ook andere orchideeënsoorten zoals bijenorchis goed gedijen. Er werden 7 exemplaren gevonden op een openbaar terrein, waarvan 1 dit jaar in bloei heeft gestaan. Blijkbaar stond de soort hier de voorgaande jaren ook al en is ze reeds eerder tot bloei en zaadzetting gekomen. Het is één van de vroegst bloeiende orchideeën van Europa. In het zuiden vind je soms al vanaf december bloeiende exemplaren, in onze noordelijke contreien bloeit ze vooral vanaf eind februari tot midden maart. In jaren met een zachte winter kan ze hier tot bloei komen. Is er echter strenge vorst, dan zorgt vorstschade dat er geen bloeistengels ontwikkelen, of kunnen de bloemknoppen of beginnende bloemen bevriezen en afsterven. Ondertussen is het bloeiende exemplaar in de haven nagenoeg uitgebloeid.

De hyacinthorchis kan meeliften met dezelfde maatregelen die reeds worden genomen binnen het Soortenbeschermingsprogramma van de Antwerpse Haven, dat rekening houdt met de aanwezige orchideeën in het havengebied.

Hyacintorchis rozet