plagzone Parrenbroek
Natuurpunt

Super resultaten van heide en venherstel

13 aug 2014
LIFE Itter & Oeter
LIFE+
Natura 2000

Vorige winter werd op nauwgekozen locaties geplagd in de Bosbeekvallei – Dorperbroek en de winter daarvoor in Itterbeekvallei – Parrenbroek. Gefascineerd konden we dit jaar zien wat dit allemaal oplevert: In het Dorperbroek verschenen tal van planten die sinds geen jaren gezien werden in de Bosbeekvallei, van sommige zijn er zelfs geen geregistreerde waarnemingen uit het verleden. Zo verschenen in beide gebieden de zeldzame kensoorten van Europees habitat 3130 (venhabitat) Moerashertshooi en Veelstengelige waterbies.Verder kwamen ook Kleine zonnedauw, Geelgroene zegge en Klein glidkruid boven de grond, naast nog een resem van de beoogde soorten.

Kieming van Moerashertshooi, top indicatorsoort van habitat 3130 ?mesotrofe vennen?, 10 juli 2014

Hier maakt LIFE echt het verschil, net zoals op de herstelzone in Parrenbroek, waar de topsoorten Drijvende waterweegbree en Moerasweegbree duidelijk profiteren van de genomen maatregelen en nog tal van andere zeldzaamheden opdoken waaronder Vlottende bies en Pilvaren. Intussen worden de eerste bijzondere libellen gespot in deze zones en wordt alles op alles gezet om het vervolgbeheer in goede banen te leiden.