webcams - kijk live binnen bij de slechtvalk

Te gast in een nestkast: fascinerende livecams in Vlaanderen

8 apr 2020
Biodiversiteit
LIFE BNIP
Natura 2000
Natuur in de stad
Natuurbeleving
Roofvogels
Vogels
Zoogdieren

Daar zit je dan, in de sofa. Wat zou je nu eens doen… je verplaatsen naar de keukenstoel of toch maar blijven zitten? Het valt niet onder keukenstoelen of banken  te steken: de coronacrisis zorgt ervoor dat er minder te beleven is, want je verplaatsen naar de andere kant van Vlaanderen kan niet meer. Gelukkig bestaat daar een perfecte oplossing voor! Dankzij dit overzicht van fascinerende livecams kan je live volgen wat er zich afspeelt in tal van nestkasten verspreid over ons land. En dat is heel wat!

De slechtvalk, ons allen welbekend: onze grootste inheemse valk, vaak bestempeld als ‘de snelste vogel ter wereld’. Wanneer de slechtvalk zich van grote hoogte op een prooi stort, kan hij tot 389 km per uur halen. Broeden doen ze van nature hoog op een rotswand, waar ze geen nest maken, maar hoogstens een ondiepe holte voorzien. Als alternatief voor de rotswand broeden slechtvalken in steden op hoge gebouwen, doorgaans in speciale nestkasten. Eind maart is de periode waarin de slechtvalk zijn eieren legt. Er worden drie of vier eieren gelegd, uitzonderlijk vijf. Meestal broedt het wijfje de eieren uit en wanneer ze op zoek gaat naar eten, lost het mannetje haar af. In Vlaanderen hangen er in verschillende van die nestkasten livecams, waardoor je mee kunt volgen hoe deze ouders het ervan afbrengen. En je bent net op tijd om mee te gluren in zo’n nestkast, want na een broedtijd van 32 dagen komen de eieren uit. Al na drie weken hebben de jongen een volledig verenkleed en beginnen ze met hun vleugels te slaan om de vliegspieren te oefenen. Zes weken na het uitkomen vliegen ze uit, in het begin nog ietwat stuntelig, maar al snel worden ze uitstekende vliegers. De jongen worden nog een tijd bijgestaan door hun ouders. Na twee tot drie maanden zijn ze volledig zelfstandig en trekken ze uit het leefgebied van hun ouders. Benieuwd naar hoe dit verloopt? Deze vijf leuke webcams geven een kijkje in het nest van een slechtvalk:

Webcams slechtvalk:

Dan, de ooievaar! Eeuwenoude volksverhalen en voorstellingen van de ooievaar als babydrager hebben ervoor gezorgd dat dit een bekende vogelsoort is. Ooievaars bouwen hun nesten op gemakkelijk zichtbare plaatsen, waar ze een wijds uitzicht hebben over de omgeving. Geschikte plaatsen zijn boomtoppen, dakranden en schoorstenen. Tegenwoordig worden ook elektriciteitspalen meer en meer aangewend als nestplaats. Het nest wordt opgebouwd uit grote takken en twijgen, aan de binnenkant bekleed met graszoden en ander mals plantenmateriaal. Een nest heeft een gemiddelde diameter van 1,5 meter en het wordt elk jaar verstevigd en vergroot. Een ooievaarsnest kan soms 2,5 meter hoog worden en tot 2 ton zwaar worden.

Ooievaars Christusbeeld muizen

Deze ooievaars maakten zelfs hun nest op een Christusbeeld op de begraafplaats in Muizen. Foto: Mark Jacobs

Ooievaars zijn vrij trouwe partners. Vele jaren na elkaar worden dezelfde koppeltjes gevormd. Gewoonlijk arriveert het mannetje vroeger in het broedgebied dan het vrouwtje. Wanneer het vrouwtje te lang op zich laat wachten, gebeurt het dat het mannetje een ander vrouwtje aanvaardt. Indien het eerste vrouwtje toch nog opdaagt, eist ze meestal na veel geruzie haar partner en haar nest gewoon weer op. Wanneer het nest en de partner vastliggen, wordt er gebroed. Er worden drie tot vijf eieren gelegd, die op zo’n 33 dagen worden uitgebroed. Dit leidt tot een aanzienlijk grootteverschil tussen het oudste en het jongste kuiken. De ouders brengen voedsel en water aan voor hun jongen. Wanneer het dorstige jong op de krop van de ouder pikt, zal die water uitspuwen. Na twee maanden vliegen de jongen uit, de ouders zullen dan nog twee weken voor hen zorgen.

Webcam ooievaar:

En tot slot, de gierzwaluw: geen zangvogel en evenmin een zwaluw. De gierzwaluw is meer verwant aan de kolibries uit Zuid-Amerika. Vanaf eind april arriveert zij weer bij ons na een overwintering in zuidelijk Afrika. Omdat zij slechts een drietal maanden in het broedgebied verblijft, wordt zij wel eens de 100-dagen vogel genoemd. Zij laat zich opmerken door haar razendsnelle vlucht en haar typische geluid.De gierzwaluw maakt haar nest in donkere holten van allerlei gebouwen. Dat nest is een slordig samenraapsel van materiaal dat de gierzwaluw uit de lucht plukt. Het materiaal plakt zij bijeen met speeksel. Het gebeurt zelfs dat de gierzwaluw in het nest een verdroogd, dood jong van een vorig broedseizoen verwerkt. Het broedseizoen loopt van mei tot juni en in die periode houden beide ouders de eieren om de beurt warm. De gierzwaluw voelt zich prima thuis tussen de mensen en heeft in het verleden haar natuurlijke nestplaatsen (oude, holle bomen en spleten in rotsen) verlaten om zich in huizen en andere gebouwen te vestigen.

Webcam gierzwaluw (vanaf mei):

Honger naar meer? In het buitenland vind je een nog rijker aanbod aan livecams. Alvast een voorproefje hier, maar na even surfen zul je ongetwijfeld talloze opties tegenkomen:

Tekst: Karolien Van den Nouweland, Natuurpunt Studie