Optillen fuiken uit de Schelde - foto: Erik De Keersmaecker

14 apr 2023
Lokaal nieuws
Vissen

Om het voorkomen van vissen op te volgen plaatsen vrijwilligers van Natuurpunt Rupelstreek regelmatig schietfuiken in de Rupel en de Schelde. Het project kadert in een onderzoek van het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek naar het voorkomen van vissen in onze rivieren. Een onderzoek dat deels wordt uitgevoerd via een netwerk van vrijwilligers.

In de periode april/oktober wordt elke maand een dubbele rij schietfuiken in de Schelde geplaatst, en sporadisch ook in de Rupel, telkens met laagtij en net onder de laagwaterlijn  en een dag later, opnieuw met laagtij worden de fuiken bemonsterd. Tijdens zo’n inventarisatiemoment worden alle vissen opgelijst per soort en de aantallen worden per soort geteld. De gegevens worden doorgestuurd naar de databank van het INBO en ingevoerd op de website www.waarnemingen.be

Uniek en zelfs uitzonderlijk voor West-Europa is de geleidelijke, nog vrijwel intacte overgang van zout water, naar brak en zoek water tussen de Noordzee, de Westerschelde, de Schelde en de bijrivieren, zoals de Rupel.  De Westerschelde op Nederlands grondgebied en de Schelde en de Rupel op Vlaams grondgebied zijn  bekend om de uitzonderlijke vogelrijkdom en tevens voor het voorkomen van zeezoogdieren, zoals gewone zeehond en grijze zeehond.

Maar het belang voor vissen, als foerageer-, trekgebied, kraam- en kinderkamer is eveneens bijzonder groot. Enerzijds voor de typische zoetwatervissen zoals: baars, brasem, bittervoorn, rietvoorn en karper. En anderzijds voor vissen, zoals bot, die in de Noordzee paaien en waarbij de jonge visjes of larven daarna van zout naar brak water zwemmen om er op te groeien. Ook het omgekeerde bestaat, soorten zoals rivierprik, spiering en fint leven in zee, maar zwemmen de rivieren op om te paaien.

Met een bittervoorn, 2 blankvoorns, 3 brasems, 7 dikkopjes, een vetje en een kolblei was de vangst op donderdag 6 april eerder matig. Alle vissen werden gefotografeerd, en daarna weer vrijgelaten.

Tekst: Erik De Keersmaecker – Natuurpunt Rupelstreek