PWG VA+ Verslag Streeptocht zondag 23 april 2023 Maardedal - ifblhok: E3 41 34

23 apr 2023
Lokaal nieuws

We hervatten onze plantenexcursies op zondag 23 april met een inventarisatie van de hogere planten in het Bos Ter Eecken, te Maarkedal, op de grens met Ronse. Naast het bos (letterlijk dan) inventariseren we alle bermen en bereikbare hoekjes binnen het kwartierhok E3 41 34.
Deelnemers: Karel De Waele, Marleen Gabriëls, Dominiek Decleyre & Henk Coudenys (streeplijst).
We zijn dus met een klein maar gemotiveerd groepje.
Er duiken geen grote verrassingen op, geen zeldzaamheden die tijdens eerdere zoektochten van Karel (in 2004, 2005, 2013 en 2014) onopgemerkt waren gebleven. De nieuwe waarnemingen die we aan onze regionale atlas kunnen toevoegen betreffen soorten van wegbermen en ruderale terreinen, onder meer Glad walstro, Kompassla, Vijfvingerkruid, Akkerereprijs en Herik. De enige ‘nieuwe’ bosplanten in ons lijstje zijn Sleedoorn, Amerikaanse vogelkers en Sneeuwklokje. Deze laatste stond hier tien jaar geleden wellicht nog niet. Het massaal verwilderen van deze soort lijkt me een relatief recent verschijnsel.
In het bos zoeken we tevergeefs naar Goudveil en Bospaardenstaart. Deze laatste werd hier ooit door Karel opgemerkt, maar later nooit meer teruggevonden. Wel treffen we Bittere veldkers aan, Hangende zegge, Gewone salomonszegel, bloeiende Dotterbloemen, Paarse schubwortels en Wilde hyacinten, evenals Pilzegge, Ruige veldbies en tal van andere te verwachten bosplanten.
Tijdens onze zoektocht geraken we evenwel het noorden kwijt en bijgevolg ook het oosten, het westen en de vooraf uitgestippelde route, waardoor we een groter en minder vaak bezocht gedeelte van het bos hebben geïnventariseerd dan voorzien.
Met 162 soorten op de teller sluiten we onze eerste excursie van 2023 af.

Onze tweede tocht vond plaats op zaterdag 29 april, op het grondgebied van Brakel, deelgemeente Elst. Het betrof een eerste inventarisatie van het kwartierhok E3 32 42, het zogenaamde ‘thuishok’ van Kathleen Geldmeyer. Het is de bedoeling van Kathleen om tijdens zo veel jaren als mogelijk de soortenlijst van dit kwartierhok aan te vullen, zodat hier over tien jaar (of langer) conclusies uit kunnen getrokken worden met betrekking tot de veranderingen in de plaatselijke flora.
Deelnemers: Marie-Anne De Geest, Kathleen Geldmeyer, Danny Minnebo, Christine Troch, An Gezels, Karel De Waele, Henk Coudenys (streeplijst), Johan Carijn en Magdelein Robroeck.

Ons studiegebied omvat een behoorlijke diversiteit aan biotoopjes: akkers, wegbermen, een bosje, verwilderde tuinen, houtkanten, een voormalige laaggelegen trambedding, enkele drassige graslanden en onverharde wandelpaden. Deze inventarisatie levert dan ook een vijftigtal aanvullingen op voor onze regionale plantenatlas. In de akkers gaat het onder meer om Ruige klaproos, Hoenderbeet, Kleine en Akkerleeuwenklauw. Langs de berm van de N415 vinden we Hertshoornweegbree (uiteraard), Gele kamille (ontsnapt uit een ingezaaide vluchtheuvel) en Bladrammenas (verwilderd vanuit een ingezaaide akker).
Naast de Gele kamille bevatte de vluchtheuvel in kwestie overigens ook nog Wondklaver. Dergelijke calamiteiten qua inzaaiing met inheemse (maar niet streekeigen!) soorten, noteren we niet, tenzij ze ontsnappen naar niet ingezaaide bermen.
Langs de voormalige trambedding treffen we (naast een vijandige eigenaar) onder meer Smalle stekelvaren, Italiaanse en Gevlekte aronskelk aan. In een bosje vinden we een jonge appelboom, wellicht ontsproten uit het zaad van een weggegooid klokhuis. Langs het onverhard wandelpad treffen we zeer forse exemplaren van Kraailook aan en heel wat Bitter barbarakruid. Een andere berm vergast ons op Veelkleurige vergeet-mij-nietjes en wat verderop ook Beemdooievaarsbek, Donkersporig bosviooltje en Kantig hertshooi. Daslook koloniseert hier vrijwillig elke geschikte tuin, in mindere mate hierin gevolgd door Gevlekt longkruid, Aardbeiganzerik, Bosandoorn en Bosaardbei.
Met een lijst waarop 186 soorten en ondersoorten prijken, mogen we van een geslaagde excursie gewagen.

Verslag en soortenlijsten: Henk Coudenys, met assistentie van Karel De Waele