De Gentse Insectenzomer: maak kennis met 6 insectengroepen

23 mei 2023
Lokaal nieuws
Organisatie

Insecten: soms vervelend en angstaanjagend, maar ook mooi en nuttig. Ze bestuiven planten en bloesems, ze zorgen voor voedsel voor vele vogels en spelen een grote rol in ons ecosysteem. De verscheidenheid aan insecten is enorm. Maar insecten zijn ook bedreigd, hun aantallen zijn drastisch gedaald. Om meer aandacht te vragen voor insecten organiseert Natuurpunt dit jaar de campagne Insectenzomer. Ga mee op wandeling en maak kennis!

Zes insectenwandelingen

Ook de Invertebratenwerkgroep van Natuurpunt Gent doet mee. We helpen je om zes insectengroepen beter te leren kennen. Ongeveer om de twee weken nemen we andere groepen onder de loep: hommels, libellen, muggen & vliegen, waterkevers & waterwantsen, en sprinkhanen & krekels. We vonden kenners om je wegwijs te maken en organiseren zes insectenwandelingen in en rond Gent.

Zondag 4 juni: hommelwandeling in de Bourgoyen

Houden hommels van ons insectenhotel? Waar ligt het nest van de koekoekshommel? Is een hoornaar ook een hommel? Deze en al jullie andere vragen komen aan bod tijdens onze eerste enige echte hommelwandeling!

Praktisch: van 14.00 tot 16.30 uur. Afspraak aan het Natuurcentrum Jan Hublé, Driepikkelstraat 32, 9030 Mariakerke (Gent). Begeleider: Mathias De Backer.

> Schrijf je hier in

Zaterdag 24 juni: libellenwandeling in de Damvallei (volzet)

Deze grote en mooi gekleurde insecten zijn vooral aan de waterkant te vinden, en daarvoor zit je goed in de Damvallei met zijn vele turfputten, meren en grachten. Je leert het onderscheid tussen de echte libellen en juffers en krijgt zicht op hun levenscyclus.

Praktisch: van 14.00 tot 17.00 uur. Afspraak aan Sauna Asanti, Schipgrachtstraat 2, 9070 Destelbergen. Begeleider: Luc Meuris.

Zondag 2 juli: muggen- en vliegenwandeling in de Bourgoyen

We gaan op stap om muggen en vliegen te bekijken en te vangen. De gids maakt je wegwijs in deze insectengroepen die misschien niet zo populair zijn, maar daarom niet minder interessant.

Praktisch: van 9.00 tot 12.30 uur. Afspraak aan het Natuurcentrum Jan Hublé, Driepikkelstraat 32, 9030 Mariakerke (Gent). Begeleider: Jef Hendrix.

Donderdag 20 juli: nachtvlinders vangen in de Bourgoyen

Op het moment dat het begint te schemeren worden veel nachtvlinders actief. De gidsen brengen hun lichtval mee zodat je de gevangen nachtvlinders van dichtbij kan zien. Laat je meevoeren naar de wondere wereld van de vele micro- en macronachtvlinders.

Praktisch: van 21.00 tot 0.30 uur. Afspraak aan het Natuurcentrum Jan Hublé, Driepikkelstraat 32, 9030 Mariakerke (Gent). Begeleiders: Maarten en Pieter Vangansbeke

> Schrijf je hier in

Zaterdag 12 augustus: waterkevers en waterwantsen vangen in de Damvallei (volzet)

Ga mee op stap om waterwantsen en waterkevers te vangen in de Damvallei. Dat gebeurt in het kader van een onderzoek naar deze aan water gebonden insectengroepen. En aan water is er geen gebrek in de Damvallei met zijn vele turfputten, grachten en meren.

Praktisch: van 10.00 tot 15.00 uur. Plaats van afspraak nog te bepalen. Begeleiders: Rop Bosmans en Luc Vanden Berge.

Zondag 20 augustus: sprinkhanen- en krekelwandeling in de Damvallei

We zoeken samen naar sprinkhanen en krekels. Deze insectengroepen kennen heel wat diversiteit in hun verschijningen. Zo is de veenmol eigenlijk een grote krekel. De meeste soorten maken een kenmerkend lawaai waaraan je ze kan herkennen.

Praktisch: van 13.00 tot 17.00 uur. Afspraak aan de kerk van Heusden, Heusdendorp 18, 9070 Destelbergen. Begeleider: Edward Vercruysse

> Schrijf je hier in

Ga zelf op pad en geef je waarnemingen in

Je kunt uiteraard ook zelf op pad gaan in de stad, in je tuin of park en natuurlijk in de vrije natuur. Daarbij kun je jouw waarnemingen invoeren in de natuurherken-app ObsIdentify. Je downloadt de app, neemt een foto van je insect en meestal kan de app je dan zeggen om welke soort het gaat.

Competitief beestje? Zoek in de app de challenge van de insectenzomer en tik op het hartje. Zo maak je deel uit van de challenge! Tip: geef de app toegang tot jouw locatiegegevens om je waarneming te kunnen registreren.

Voel je het nog meer kriebelen?

Wie ook daarna niet genoeg krijgt van insecten, is uiteraard van harte welkom bij de Gentse Invertebratenwerkgroep. Mail daarvoor naar [email protected].