De Hopduvels van Natuurpunt Asse op expeditie in Limburg

28 jun 2023
Lokaal nieuws
Organisatie

Na de avonturen van vorig jaar op de Maas en in het Nationaal Park Hoge Kempen, verkenden de expeditieleden van Natuurpunt Asse afgelopen weekend de nieuwe Beleefroute van Expeditie Natuurpunt.

Het startschot werd gegeven op zaterdagochtend rond 09 uur in Heusden-Zolder.  Het ging dan meteen richting natuurgebied Bolderberg, dat deel uitmaakt van het oudste beschermde landschap in Vlaanderen. Deze heuvels zijn een levende getuigenis van hoe Vlaanderen er ooit uitzag zo’n 3,5 à 11 miljoen jaar geleden: een grote zee. Het zand dat zich toen afzette veranderde in de loop der tijd door verwering in harde ijzerzandsteen.

Vervolgens ging de tocht richting Wijvenheide, een uniek vijvergebied met een schitterende, 15 meter hoge, uitkijktoren. Boomkikkers die er nu opnieuw veelvuldig voorkomen, werden er spijtig genoeg niet gespot.

Hopduvels Wijvenheide
Natuurpunt Asse

Na het versterken van de inwendige mens, werd er verder gewandeld richting natuurgebied De Wijers. Dit unieke vijvergebied telt maar liefst 1175 vijvers, goed voor 700 hectare water en riet.

Met meer dan 22 km op de teller, kwamen de Hopduvels (als laatste ...) aan op Domein Kiewit. Hier werden de tenten opgeslagen onder de bomen voor een verkwikkende nachtrust, die nog werd "opgeluisterd" door een paar bosuilen.

Op zondagochtend stond de wekker om kwart na zeven, om een uurtje later koers te zetten richting de vele vennen en vijvers van het natuurgebied De Maten. Waar de vijvers in de Wijvenheide eerder een gevolg zijn van turfontginning, zijn deze vijvers er gekomen door visteelt in het verleden.

Na een lunchpauze aan de 16de-eeuwse slagmolen, het bezoekerscentrum van De Maten, ging het richting Demerstrand in Diepenbeek.
Daar kwamen de Hopduvels moe maar welgezind aan rond 16hr30.

Dankzij de bijdrage van talrijke sponsors, konden ze in totaal bijna 1.700 € verzamelen voor de verdere uitbouw en beheer van het projectgebied "Bovenloop van de Bellebeek" in Asse.

Je kan hun belevenissen nog eens bekijken in deze blog.
Wil je hen ook "live" zien, bekijk dan onderstaande video (op 0:29 en 1:56).