Innovatiefonds 2021: knappe lokale initiatieven krijgen een boost

26 nov 2021
Vorming
Webmigratie

Het Innovatiefonds van Natuuracademie ondersteunt projecten die inzetten op vernieuwende methodieken of op initiatieven waar mensen in al hun diversiteit zich thuis voelen, gezien en gehoord worden.

Initiatieven 2021

• Leren over het landschap, de natuur en het industrieel erfgoed langs de Rupel -Booms Welkom vzw, cbe Mechelen en Natuurpunt Rupelstreek.

Op participatieve wijze ontwikkelen we een educatief aanbod om vluchtelingen en migranten van de eerste generatie in de regio Rupelstreek op een laagdrempelige, leuke en educatieve manier te laten kennismaken met de natuurlijke omgeving en de vrijwilligerswerking van Natuurpunt in de Rupelstreek.

• Bar canard - Natuurpunt Zedelgem, regionale Brugs Ommeland en Middenkust

Het mogelijk maken van verassende ontmoetingen in een mobiel bezoekerscentrum. Een omgebouwde authentieke woonwagen zorgt dat mensen er op een laagdrempelige manier aan natuureducatie en -beleving kunnen doen.

• Bos Klappe - Bezoekerscentrum Landschap de Liereman en Dinamo (Turnhout)
Een kleine groep nieuwkomers komt samen in het natuurgebied Landschap de Liereman om het Nederlands te oefenen. Ze wandelen een uitgestippelde wandeling met enkele stopplaatsen en opdrachten.
  • Oude Belgen op de Heuvelrug - Herentalse Natuurgidsen

De Herentalse Natuurgidsen bouwen een spieker, een klein gebouwtje naar het voorbeeld van ijzertijdgraanschuurtjes. Op een plek waar 3000 jaar geleden ijzertijdboeren het land ontgonnen. Van daaruit kan al doende en spelende de omgeving ontdekt worden op de Kempense heuvelrug die rijk is aan natuur, maar ook aan geologie en cultureel erfgoed.

Klik hier voor meer info over het innovatiefonds