Provincie Oost-Vlaanderen

Wandelen in Burreken

• Het hele jaar door vrij toegankelijk op de wandelpaden.
  • Laarzen of stevige wandelschoenen aangeraden.
  • Honden welkom, aan de leiband.

In en rond het Burreken zijn er drie wandelroutes (Eikelmuisroute, Vuursalamanderroute en Snuiterspad). Op die routes kan je alle verschillende habitats en landschapstypes van het Burreken zien.

Verder werd een bramentuin aangelegd met alle lokale variëteiten van de soort.

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

Eigenschappen

Zegelsem

Zien en doen

Leuk voor kinderen

Speciaal voor kinderen is het Snuiterspad ingericht.  Ontdek het prachtige landschap van het Burreken en de dieren die er leven. De avonturen van deze dieren kan je beluisteren via QR-codes.

In het speelbos zijn kinderen meer dan welkom en kunnen zij veilig en ongestoord ravotten in het bos. Vanaf de steile helling kan je naar beneden glijden. Er ligt ook veel dood hout in dit deel van het bos, zodat je altijd materiaal hebben om kampen te bouwen. En er is een beek waar je je lekker vuil kunt maken en met klei kunt boetseren.

Er is ook een educatieve boomgaard met verschillende nestkasten.

Wil je de Burreken verkennen onder begeleiding van een ervaren wandelgids? Boek dan een afspraak met Filip Hebbrecht, tel 0490/57 18 33.

Dieren en planten

Het Burreken herbergt verschillende diersoorten, waaronder het uithangbordje van de Vlaamse Ardennen, de vuursalamander. Deze geel-zwart gevlekte landsalamander zet zijn larven af in de bronbeekjes van het gebied. Verder worden er rond de beekjes bronlibellen en in de graslanden verscheidene vlindersoorten (sleedoornpage, oranjetipje, landkaartje...) waargenomen. Bij de vogels zijn de bosvogels (grote en kleine bonte specht, appelvink, matkop,...) en de roofvogels (buizerd, sperwer, bosuil, ransuil...) goed vertegenwoordigd. Ook de vos, de wezel, de egel en de bunzing leven in het Burreken.

Het Burreken omvat een grote verscheidenheid aan bodemtypes en vele bronnetjes. Hierdoor gedijen er uiteenlopende plantensoorten. In het voorjaar fleuren verschillende soorten de bossen van het Burreken op. Bosanemoon, boshyacint, gele doventetel, daslook en slanke sleutelbloem behoren tot de meest uitbundige bloeiers. Een hele resem andere planten vind je ook terug in de bosjes en graslanden van het Burreken zoals eenbes, goudveil en paarse schubwortel.

In het Burreken werd al goed naar paddenstoelen gezocht en zijn heel wat zeldzaamheden gevonden. De prachtmycena is een typische soort voor beukenbossen en kreeg haar naam door de mooie oranje steel, waar bij beschadiging oranje sap uitvloeit waarmee je gerust een tekening kan maken. Nog een zeldzaamheid die zich hier thuis voelt is de haagbeukboleet, een soort die kalkrijke, lemige bodems verkiest en in symbiose leeft met haagbeuk en/of ratelpopulier. Een soort die vaak in heksenkringen groeit, een opruimer van dood bladafval, is de grote trechterzwam. Verder zijn hier veel korstzwammen op naam gebracht, soorten die enkel op basis van microscopische kenmerken worden onderscheiden.

Over dit gebied

Het Burreken is een erg heuvelachtig gebied met scherp ingesneden beekjes, die voor smalle dalen en steile (20% en meer) valleiwanden hebben gezorgd. Het hoogste punt van de centrale heuvelrug ligt ongeveer 116 meter hoog. De laagste delen van het Burreken liggen op zowat 50 meter hoogte.

Het typische Vlaamse Ardennen-landschap in het Burreken bestaat uit akkers, bossen en graslanden met veel bomenrijen en houtkanten ertussen. Het uitgesproken reliëf wordt geaccentueerd door holle wegen en taluds. Op die manier ontstond een panoramische mozaïek van lichtrijke loofbossen, kleine bronbosjes, vochtige en bloemrijke weiden en talrijke houtige kleine landschapselementen. Dit lappendeken van bosjes en graslanden wordt doorsneden door de kronkelende Krombeek met haar diepe bedding.

Hoogstamboomgaarden, veedrinkpoelen en houtkanten waren vroeger typisch voor de Vlaamse Ardennen. Door de intensieve landbouwmethoden en de schaalvergroting zijn jammer genoeg vele van deze kleine landschapselementen verdwenen. Langs het wandelpad bevindt zich een unieke rij honderdjarige eiken, die als lijnvormige elementen in het landschap, zeer waardevol zijn. Het wandelpad biedt een mooie kijk op de bossen, graslanden, holle wegen en bronbeekjes.

Geschiedenis van het gebied

Al eeuwenlang is het landschapsgebruik in het Burreken kleinschalig en veelzijdig. Akkers en weiden worden er afgezoomd met houtkanten, doornheggen en kaphagen. Vroeger vormden dichte en veelal doornige struiken een natuurlijke prikkeldraad die het vee op de weiden hield. Heggen en houtkanten verbinden ook vandaag nog de verschillende bossen in het gebied, waardoor bepaalde diersoorten zich veilig en ongestoord van het ene naar het andere bos kunnen verplaatsen. Sommige bossen van het Burreken vinden we al terug op de historische kaart van de Ferraris uit 1775, en zijn dus minstens 250 jaar oud. Dit is niet alleen te merken aan de vele oude bomen maar evenzeer aan de talrijke voorjaarsbloeiers als wilde hyacint, bosanemoon, gele dovenetel en daslook - planten die typisch zijn voor oude bossen.

Wat doet Natuurpunt

Natuurbeheer

Het natuurgebied wordt door vrijwilligers beheerd. Op die manier willen we de verscheidenheid aan planten, dieren en biotopen behouden en ontwikkelen. Bossen en graslanden worden verder ontwikkeld met behulp van extensieve begrazing door runderen en exmoorpony's.

Afdeling

Burreken wordt beheerd door

Steun Natuurpunt

Doe een gift voor Burreken