Amfibieën & reptielen

Het verschil tussen amfibieën en reptielen

Wat is een amfibie?

Amfibieën zijn ook koudbloedige dieren, maar leven vooral in het water. Zij hebben een dunne huid en klieren om ze vochtig te houden. Amfibieën halen adem via de longen én via de huid. Amfibieën leggen hun eieren in water en hebben het water ook nodig om vochtig te blijven. Jonge amfibieën zijn meestal larven. Zij zullen pas na een tijd hun herkenbare vorm aannemen. Voorbeelden van amfibieën zijn kikkers, padden en salamanders.

Wat is een reptiel?

Reptielen zijn koudbloedige gewervelde dieren met een geschubde huid. Ze leven vooral op het land en ademen via hun longen. Reptielen produceren zelf geen lichaamswarmte, waardoor ze afhankelijk zijn van de grondtemperatuur en stralingswarmte om hun lichaamstemperatuur te regelen.
De eieren van reptielen hebben een harde schaal. Voorbeelden van reptielen zijn schildpadden, krokodillen, hagedissen.

Zijn hagedissen en salamanders amfibieën of reptielen?

Ze lijken op elkaar, maar toch zijn hagedissen en salamanders totaal verschillende dieren. Hagedissen zijn reptielen en salamanders zijn amfibiën. Ze hebben dus een totaal verschillende manier van leven. Wel hebben ze allebei een langgerekt lichaam, een relatief brede bek, vier poten, tenen en een lange staart.

Zag je deze al?